ظریف سخنان پمپئو را «خیالبافی بی حساب و کتاب» خواند

ظریف سخنان پمپئو را «خیالبافی بی حساب و کتاب» خواند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«مقامات دولت کنونی آمریکا نه تنها زندانی تصورات و توهمات غلط خود هستند بلکه زنذانی گذشته و از آن بدتر زندانی گروه‌های فشار فاسدی هستند که هر روز کوش رسوایی یکی از آنها بر سر بازار افکار عمومی جهان به صدا درمی‌آید.»

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سخنان مایک پمیئو همتای آمریکایی‌اش را «بی حساب و کتاب و خارج از نزاکت و منطق» توصیف کرد و این سخنان را «نشاندهنده ورشکستگی سیاست خارجی آمریکا» دانست.

وی که پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده بود گفت: «مقامات دولت کنونی آمریکا نه تنها زندانی تصورات و توهمات غلط خود هستند بلکه زندانی گذشته و از آن بدتر زندانی گروه‌های فشار فاسدی هستند که هر روز کوس رسوایی یکی از آنها بر سر بازار افکار عمومی جهان به صدا درمی‌آید.»

آقای ظریف با اشاره به سخنان مایک پمپئو تاکید کرد که این اظهارات تازگی نداشت و تنها «با وقاحت و شدت بیشتری» مطرح شده است.

وزیر خارجه ایران همچنین درباره شروط ۱۲ گانه مطرح شده از سوی وزیر خارجه آمریکا گفت: «آنکه خیالبافی بود، مذاکره نبود. آقای پمپئو در سخنرانی خود خیالبافی کرد. فکر می‌کنم هر کس که به آن واکنش نشان داد گفت که این حرف‌ها مبنای مذاکره نیست، مبنای چیز دیگری است که در مورد کشوری همچون ایران بر اساس توهم است. مردم ایران نشان دادند در برابر زورگویی و قلدرمابی مقاوم هستند و معمولا زورگو ها را به روش خودشان پشیمان می کنند.»

آقای ظریف همچنین سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا را «سیاست استیجاری» نامید که هر گروه فشاری که بتواند بیشتر هزینه بکند بیشتر می تواند این سیاست خارجی را به آن سمت حرکت دهد.

بیشتر بخوانید:

جواد ظریف با تایید تاثیر اقتصادی تحریم های پیشین آمریکا بر اقتصاد ایران گفت: «آنها با این سیاست در گذشته نتوانستند باعث شکاف میان مردم ایران و تردید در مورد سیاست ها شوند. بله؛ تحریم های تاثیر اقتصادی داشت اما امریکا هیچگاه نتوانست به اهداف خود برسد. خیال می‌کنند که در دنیایی که در حال تقبیح کردن سیاست‌های آنهاست می‌توانند همان تحریم‌ها را کمتر یا بیشتر را علیه ایران به کار ببرند.»

وزیر خارجه ایران همچنین گفت زمانی آمریکا «با همین دروغ ها» می توانست در دنیا علیه ما اجماع ایجاد کند ولی امروز اجماع جهانی علیه این سخنان آمریکاست.

وی با اشاره به اینکه ما در کمیسیون مشترک منهای آمریکایی ها تنها درباره برجام صحبت می کنیم و نه خواسته‌های دیگر افزود :«روز جمعه هم جلسه کمیسیون مشترک را منهای آمریکا داریم. آمریکایی ها دیگر از برجام خارج شدند لذا عضو مشترک هم نیستند و نمی توانند مانند گذشته در کمیسیون مشترک مانع تراشی کنند. کمیسیون مشترک بدون آمریکا برای بررسی اینکه چگونه اعضای باقی مانده برجام می توانند تعهدات برجامی را اجرا کنند، برگزار خواهد شد.»

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که هنوز زود است درباره اینکه سایر اعضای برجام می توانند تضمین های لازم را برای جمهوری اسلامی فراهم کنند یا خیر، قضاوت کنیم. وی افزود که این موضوع در هفته های آینده مشخص خواهد شد اما ضرب الاجلی برای مذاکره با اروپایی ها مشخص شده چرا که گذر زمان به زیان ایران است.

آقای ظریف همچنین تایید کرد که اتحادیه اروپا قرار است بسته جدیدی را به ایران پیشنهاد بدهد اما این بسته در چارچوب برجام است و نه در قالب موضوعات دیگر.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا کرملین در مذاکرات خود با کاخ سفید با برگ ایران بازی خواهد کرد؟

انتقاد وزیر خارجه آمریکا از وضعیت حقوق بشر و بیکاری جوانان در ایران

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند