آمریکا از مقتدی صدر چه می‌خواهد؟

آمریکا از مقتدی صدر چه می‌خواهد؟
Copyright 
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اگر بخواهیم مودبانه بگوییم باید گفت دیدگاه‌های سیاسی مقتدی صدر به نظر متغیر می‌آیند. در حال حاضر نمی‌دانیم او واقعا چه می‌خواهد.»

آگهی

به گفته یکی از مشاوران ارشد مقتدی صدر، پس از پیروزی ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر در انتخابات مجلس عراق، دولت ایالات‌متحده با اعضای ائتلاف تحت رهبری وی تماس گرفته است.

پیروزی نامنتظره ائتلاف مقتدی صدر واشنگتن را غافلگیر کرد. لشکر مهدی مقتدی صدر، پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ ، جنگی خونین را علیه نیروهای آمریکایی در عراق آغاز کرد.

اما باوجود دشمنی قدیمی میان این دو، مقامات کنونی واشنگتن و مقتدی صدر هر دو موافق اند که نفوذ ایران در عراق کنونی بسیار زیاد است، دولت ایران که گفته می‌شود شبه‌‌نظامیان شیعی را در عراق آموزش داده، تغذیه می‌کند، همزمان با بسیاری از سیاستمداران عراق رابطه نزدیکی دارد.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ضیا اسدی، مشاور ارشد مقتصدی صدر گفته‌ است مقامات آمریکایی تلاش کرده‌اند با واسطه، با نمایندگان ائتلاف سائرون تماس برقرار کنند. وی گفت: «آنها پرسیده‌اند اگر جنبش صدر به قدرت برسد آیا لشکر مهدی را دوباره ساماندهی می‌کند یا ممکن است آن را دوباره به کار بگیرد؟ آیا به نیروهای آمریکایی در عراق حمله خواهند کرد؟»

آقای اسدی در گفتگو با خبرنگار رویترز تأکید کرد که لشکر مهدی دیگری در کار نخواهد بود. وی افزود:‌ «دیگر بازگشت به قبل در کار نیست. ما تمایلی نداریم که جز ارتش،‌ پلیس و نیروهای امنیتی، نیروی نظامی دیگری داشته باشیم.»

شادی هواداران حزب سائرون به پشتیبانی مقتدی صدر پس از اعلام نتایج انتخابات عراق

صدر که خود نمی‌تواند نخست‌وزیر باشد با سران دیگر ائتلاف‌ها صحبت کرده و برای حمایت خود از نامزد آینده نخست‌وزیری شروطی تعیین کرده است. وی اعلام کرده به دنبال کسی است که با فرقه‌گرایی، دخالت خارجی و فساد در عراق مبارزه کند.

برنده شدن ائتلاف سائرون می‌تواند ممکن است به ضرر تهران باشد و موقعیت مناسبی برای ایالات‌متحده فراهم کند که آماده است خصومت‌های پیشین را کنار بگذارد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار رویترز گفت:‌ «ما پذیرای دیدار و همکاری با دولت جدید هستیم. ایالات‌متحده مشتاق است با افراد گوناگونی که در دولت خواهند بود دیدار کند. و صدر بازیگر مهمی در این راستا است.»

یک مقام آمریکایی دیگر نیز افزود‌: «اگر بخواهیم مودبانه بگوییم باید گفت دیدگاه‌های سیاسی مقتدی صدر به نظر متغیر می‌آیند. در حال حاضر نمی‌دانیم او واقعا چه می‌خواهد.»

ایران زیر فشار آمریکا

به قدرت رسیدن صدر در عراق به ویژه برای ایران نگران‌کننده است، چراکه این رویداد با خروج ایالات‌متحده از برجام همزمان شده است.

تهران که در گذشته با اتکا به پیوندهای عمیقش با سیاستمداران عراقی موفق شده بود سیاست عراق را به نوعی کنترل کند و حالا احتمال آن می‌رود که تلاش صدر برای تشکیل دولت تازه را بی‌ثمر کند.

تنها چند روز پس از انتشار نتایج انتخابات در عراق قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران راهی بغداد شد تا با مقامات عراقی گفتگو کند. یک مقام اسبق عراقی به رویترز گفت صدر تلاش خواهد کرد ایران را دور بزند اما افزود که به باور وی ایران نمی‌پذیرد که متحدانش در عراق تهدید شوند.

هادی عامری فرمانده سازمان بدر در کنار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران

وی افزود‌: «فعالیت‌های وی محدود خواهد بود. سرانجام ایرانی‌ها می‌توانند او را کنترل کنند. آنها جای مانور زیادی به او می‌دهند اما سرانجام اگر او شیعیان و منافع آنان را به چالش بکشد به گمان من ایرانی‌ها بسیار سرسختانه برخورد خواهند کرد. آنها ابزارهای بسیاری برای سرنگون کردن او دارند.»

سائرون با قوی‌ترین حزب حامی ایران یعنی «ائتلاف ملی عراق» به رهبری هادی عامری ائتلاف نکرد و سیاست‌های این حزب را فرقه‌گرایانه خواند.

آقای اسدی در این باره می‌گوید: «ما تا کنون با آنها (ایرانی‌ها) ملاقاتی نداشته‌ایم. گهگاه تماس‌های داریم که به امور روز مربوط می‌شود. اما اینها را نمی‌توان ملاقات و گفتگو درباره یک مسأله به شمار آورد.»

با آنکه حزب حیدر عبادی، نخست‌وزیر کنونی عراق در انتخابات مجلس جایگاه سوم را به دست آورد اما از آنجا که او توانسته هم با ایالات‌متحده و هم با ایران همکاری داشته باشد، کارشناسان باور دارند که وی هنوز بخت آن را دارد که در سیاست آینده عراق نقشی مهم بر عهده داشته باشد.

در هر حال تا کنون هیچ گزینه برجسته دیگری برای نشستن بر کرسی نخست‌وزیری عراق پدیدار نشده است.

آگهی

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناآرامی‌های بغداد؛ طرفداران مقتدی صدر پارلمان عراق را برای دومین بار اشغال کردند

مقتدی صدر با رهبر ائتلاف شبه‌نظامیان «اتحاد فتح» دیدار کرد

جدایی مقتدی صدر از ایران؛ چرا و چگونه؟