آمریکا دعوت از چین برای شرکت در بزرگترین رزمایش دریایی جهان را پس گرفت

آمریکا دعوت از چین برای شرکت در بزرگترین رزمایش دریایی جهان را پس گرفت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کلنل لوگان: شواهد قوی وجود دارد که چین موشک‌های ضد کِشتی، سیستم‌های موشکی زمین به هوا و پاراتزیتهای الکترونیکی را در جزایر دریای چین جنوبی مستقر کرده است.

آگهی

پنتاگون روز چهارشنبه اعلام کرد که در واکنش به اقدامات چین در نظامی‌سازی جزایر دریای چین جنوبی، دعوت از نیروی دریایی این کشور (PLA) برای شرکت در رزمایش دریایی بین‌المللی (RIMPAC) که به میزبانی آمریکا برگزار می‌شود را پس می‌گیرد.

کلنل کریستوفر لوگان، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: «این اولین پاسخ به ادامۀ نظامی کردن دریای چین جنوبی توسط پکن است. ما درخواست خود از چین برای شرکت در رزمایش نیروی دریایی سال ۲۰۱۸ را پس می‌گیریم.»

کلنل لوگان بطور مشخص اعلام نکرد که آیا آمریکا تدابیر دیگری را نیز علیه چین به اجرا خواهد گذاشت یا خیر؛ با این وجود تاکید کرد که «شواهد قوی» وجود دارد که چین موکشهای ضد کِشتی، سیستم‌های موشکی زمین به هوا و پارازیتهای الکترونیکی را در این جزایر مستقر کرده است.

بنا بر اعلام کارشناسانِ مرکز تحقیقات استراتژیک و بین‌الملل واشنگتن نیز تصاویر ماهواره‌ای دریافت شده در ۱۲ ماه مه، استقرار کامیونهای چینیِ حامل موشکهای زمین به هوا و موشکهای ضد کشتی را در این جزایر را نشان داده‌اند.

دریای چین جنوبی یک آبراه استراتژیک بین‌المللی است که پکن ادعای مالکیت بر بخش قابل توجهی از آن را دارد؛ چین می‌گوید که حق دارد آنچه را که لازم می‌بیند، در راستای «دفاع از خود» در سرزمین‌های تحت حاکمیتش مستقر کند.

رزمایش دریایی اقیانوس آرام مشهور به «RIMPAC» بزرگترین تمرین دریایی بین‌المللی در جهان است که هر دوسال یک بار در ماههای ژوئن و ژوئیه در هاوایی برگزار می‌شود و پیش از این چین در آن مشارکت داشته است.

در تعطیلات آخر هفتۀ گذشته نیز نیروی هوایی چین در جریان تمرینات نظامی، اقدام به پرتاب بمب به روی جزایر و صخره‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی کرد که این کار نگرانی ویتنام و فیلیپین را در پی داشت.

واکنش چین

وانگ یی، مشاور وزیر خارجه چین این اقدام آمریکا را «غیرسازنده» خواند و فعالیتهای چین در دریای چین جنوبی را در چهارچوب دفاع از خود توصیف کرد. او گفت که فعالیتهای چین در این دریا، در مقیاسی بسیار کوچکتر از فعالیتهایی است که ایالات متحده آمریکا در گوام و هاوایی انجام می‌دهد.

وزارت دفاع چین نیز با ابراز تاسف از این اقدام واشنگتن، هشدار داد که بستن درها منجر به اعتماد سازی و همکاری متقابل نخواهد شد.

مقامات چین همچنین آمریکا را متهم کرده‌اند که در روابط خود با پکن، شرایطی شبیه به جنگ سرد را حاکم کرده است.

حذف پکن از مانور دریایی «RIMPAC» در حالی انجام می‌شود که آمریکا کشتی‌های جنگی خود را رهسپار دریای چین جنوبی و مناطق مورد مناقشه‌ای کرده که چین، ویتنام، فیلیپین، تایوان، برونئی و مالزی ادعای مالکیت بر آنها را دارند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رزمایش دریایی بزرگ آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا آغاز شد

افشاء دومین سفر رهبر کره شمالی به چین

مجلس نمایندگان آمریکا طرح اجبار مالک چینی به واگذاری تیک‌تاک را تصویب کرد