اتحادیه اروپا از روسیه خواست مسئولیت سقوط هواپیمای مالزیایی را بپذیرد

اتحادیه اروپا از روسیه خواست مسئولیت سقوط هواپیمای مالزیایی را بپذیرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هلند از روسیه خواسته درباره حادثه سقوط هواپیمای مالزی توضیح دهد، در غیر این صورت در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه این کشور شکایت خواهد کرد.

آگهی

اتحادیه اروپا جمعه از روسیه خواست در مورد سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی که در که در ۲۴ جولای ۲۰۱۴ در مرز اوکراین سقوط کرد،  قبول مسئولیت کند.

این خواسته اتحادیه اروپا پس از انتشارتحقیقاتی است که نشان می دهد موشک مورد استفاده در این واقعه، سامانه موشکی «بوک» متعلق به روسیه بوده است و از سوی ارتش این کشور پرتاب شده است. 

ولادیمیر پوتین در آخرین واکنش به این موضوع اعلام کرده است که موشک مورد استفاده در انفجار هواپیمای خطوط هوایی مالزی ساخت روسیه نبوده است. 

در دیگر واکنش ها وزیر خارجه هلند چهارشنبه روسیه را به دست داشتن در سقوط هواپیمایی مالزیایی متهم کرد.

کابینه هلند امروز در بیانیه‌ای اظهار داشت: « هلند و استرالیا امروز از روسیه خواسته‌اند تا برای یافتن راه حلی که منجر به برقراری عدالت برای خسارات گسترده ناشی از سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی شده است، وارد مذاکره شود.»

این بیانیه همچنین می‌گوید: «قدام احتمالی بعدی طرح موضوع در دیوان بین‌المللی دادگستری خواهد بود.»

جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا و کریستیان پورتل، دادستان کل این کشور نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند: «یافته‌های موجود درباره سقوط هواپیمای مسافربری مالزی بر فراز شرق اوکراین مشخص کرده است که تیپ ۵۳ ارتش روسیه مسئول ساقط شدن این هواپیما بوده است.»

بیشتر بخوانید:

آنها همچنین اعلام کردند: «براساس یافته‌های به دست آمده تنها نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که روسیه مستقیما در سقوط این هواپیمای مسافربری نقش داشته است. ما خواستار مذاکرات برای گفت‌وگویی درباره شرایط منجر به کشته شدن انسان‌های بی‌گناه هستیم.»

وزیر خارجه هلند هم روز جمعه ۲۵ مه/ ۴ خرداد گفت: «ما از روسیه می‌خواهیم مسئولیت خود را در این حادثه قبول کند و با همکاری کامل خود بتوانیم به حقیقت دست یابیم تا از این طریق به قربانیان این حادثه کمک کنیم.»

روز جمعه هلند، اتریش و استرالیا از روسیه خواستند تا گفتگوها برای یافتن پرسش‌های مربوط به این حادثه دردناک را آغاز کند تا مرحمی بر زخم بازماندگان آن تراژدی تلخ باشد.

بیشتر بخوانید:گروه تحقیق: موشکی که هواپیمای مالزی را سرنگون کرد از یک پایگاه روسی شلیک شده بود

گفتنی است ویلبرت پالیسن رئيس بخش جنایی پلیس ملی هلند پیشتر گفته بود: «بعد از تحقیقات مفصل به این نتیجه رسیدیم که یک سامانه ضد موشکی روسی به پرواز ام اچ ۱۷ شلیک کرده است.» آقای پالیسن که با تلویزیون دولتی هلند صحبت می‌کرد همچنین گفت: «تمام وسایل نقلیه‌ای که موشک را حمل کرده‌اند متعلق به ارتش روسیه بوده است.»

روسیه هنوز پاسخی به ادعاهای تازه نداده است، هرچند این کشور پیشتر هر نوع ارتباط با این ماجرا را تکذیب کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده کوبایی پیدا شد

راز هواپیمای ناپدید شده مالزی؛ سانحه یا خودکشی خلبان؟

خیرت ویلدرس می‌گوید آماده چشم‌پوشی از مقام نخست‌وزیری هلند است