اروپا پیشگام در بازیافت مواد با ارزش در ضایعات الکترونیک

اروپا پیشگام در بازیافت مواد با ارزش در ضایعات الکترونیک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تنها در اروپا سال گذشته ۱۲ میلیون تن ضایعه الکترونیک تولید شد. بازیافت بهتر و بیشتر مواد اولیه مثل لیتیویم موجود در باتری نیاز به تحقیق و توسعه دارد

کاربردهای گسترده از باتری اعم از باتری قلمی، باتری قابل شارژ و باتری خودروهای‌ برقی،‌ افزایش زباله‌های الکترونیک را به‌ دنبال داشته است. بازیافت بهتر و بیشتر ضایعات الکتریک و الکترونیک، یکی از چالش‌هایی است که شرکت‌‌های تجاری با آن روبرو هستند.

طرحی در اروپا قصد دارد تا با همکاری با بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های بازیافت ضایعات الکترونیک راهکاری برای بازیافت بهتر و بیشتر این زباله‌ها بیابد. این طرح در قالب دستورالعمل برای بازیافت پسماندهای تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (WEEE Directive) ارائه شده است.

روش نو و منحصر به‌فرد بازیافت باتری لیتیوم-ین؛ بازیافت جداگانه لیتیوم و گرافیت

این طرح که «بازیافت پسماند تجهیزات الکتریک و الکترونیک»‌ CLOSEWEEE نام دارد با بخش تحقیق و توسعه ۱۲ شرکت در سراسر اروپا همکاری می‌کند.

متیاس هوسکن درباره این طرح می‌گوید:‌ «هدف برنامۀ ما این است که برای فرایند بازیافت ضایعات الکتریک و الکترونیک به راه حل بهتر و موثرتری برسیم. با توجه به اینکه به عنوان مثال ۱۲ میلیون تن زباله الکترونیک در اروپا تولید شده است،‌ این طرح اهمیت زیادی دارد.»

انواع باتری‌،‌ از باتری قلمی گرفته تا باتری خودرو جزء زباله‌های الکترونیک به شمار می‌آید. شرکت موسوم به accurec در کرفلد در غرب آلمان در حوزه بازیافت باتری کار می‌کند و یکی از ۱۲ شریک طرح اروپایی «بازیافت پسماند تجهیزات الکتریک و الکترونیک»‌ است.

این شرکت موفق شده بر اساس تحقیقات متعددی که برای بازیافت زباله‌های الکترونیک (e-waste) در اروپا انجام شده است، به روش منحصر به فردی برای بازیافت پسماندهای الکترونیک دست پیدا کند. در این روش لیتیوم و گرافیت موجود در باتری لیتیوم- یون به‌صورت تفکیک شده‌، بازیافت می‌‌شود. باتری لیتیوم یونی یکی از اقسام باتری است که امروزه کاربرد زیادی دارد.

رینر ویهه، مدیر عامل این شرکت می‌گوید:‌ «به کمک تازه‌ترین فناوری‌ها، نیکل و مس و کبالت موجود در باتری‌های یون لیتیوم را به‌طور جداگانه بازیافت می‌کنیم. لیتیوم و گرافیت دو ماده بسیار گران هستند و تاکنون این دو ماده با هم بازیافت می‌شدند و در هیچ جای دنیا روشی برای بازیافت تفکیک شده آن‌ها وجود ندارد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تقاضای روزافزون لیتیوم

جداسازی لیتیوم و گرافیت در فرایند بازیافت گام بزرگی به‌شمار می‌آید. چون این دو ماده نایاب هستند وبه خاطر افزایش روزافزون تقاضا برای این ماده، قیمتش هم بیشتر شده است. بطوریکه طی یک سال و نیم گذشته قیمتشان سه برابر شده است.

ایده اصلی دستورالعمل اروپایی نیز بهبود فرایند بازیافت تجهیزات الکترونیک و رسیدن به روشی ‌است که پاسخگوی این تقاضای رو به رشد باشد.

مدیر عامل شرکت آلمانی درباره اختصاص بودجه کمیسیون اروپا به بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های بازیافت ضایعات الکترونیک می‌گوید:‌ «این طرح برای توسعه تحقیق شرکتهای بازیافت ضروری است. چون باید توسعه و تحقیق را در اول کار تقویت کنیم.»

وی در ادامه می‌‌گوید که هدف طرح بازیافت پسماند تجهیزات الکتریک و الکترونیک هم نشان دادن این نکته است که شرکت‌های بازیافت زباله‌های الکترونیک باید به تحقیق و توسعه روشهای جدید بازیافت بیشتر توجه کنند.

او می‌افزاید: «به عنوان مثال برای بازیافت مواد به کار رفته در صفحه اصلی یک گوشی هوشمند،‌ نیاز به یک سری اطلاعات دارید. ما در طرح بازیافت وسایل الکترونیک، پلتفروم آنلاینی طراحی کرده‌ایم که این قبیل اطلاعات را در اختیار شرکتهای بازیافت قرار می‌دهد. می خواهیم براساس الگوی اقتصاد دورانی در اروپا به یک مدل جدید کسب و کار دست پیدا کنیم.»

بودجه طرح بازیافت «پسماند تجهیزات الکتریک و الکترونیک» را کمیسیون اروپا تامین در قالب‌ «برنامه افق ۲۰۲۰ اروپا» تامین می‌کند. این طرح در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد.

بیشتر بخوانید:‌


بازیافت مواد اولیه در اتحادیه اروپا

  • تقاضا برای مواد اولیه در صنایع مختلف سراسر جهان افزایش یافته‌ است. به همین دلیل این مواد گران و نادر هستند.

  • در گوشی‌های هوشمند یا رایانه بیش از ۶۰ ماده شیمیایی به کار می‌رود که برخی از این مواد، جزء مواد نادر است.

  • برنامه افق ۲۰۲۰ کمیسیون اروپا،‌ بزرگترین برنامه اروپا برای تحقیق و نوآوری است. در این برنامه ۶۰۰ میلیون یورو به حمایت از نوآوری در بخش مواد اولیه در اتحادیه اروپا اختصاص یافته است.

  • برنامه موسوم به «بازیافت تجهیزات الکتریک و الکترونیک»‌ یکی از برنامه‌هایی است که بودجه‌اش را افق ۲۰۲۰ تامین می‌کند.

لینک‌های مفید‌:‌

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

چگونه شرکت اسکاتلندی تولید انرژی پاک توانسته فراز و نشیب بازار را پشت سر بگذارد؟