با رای عدم اعتماد پارلمان اسپانیا، ماریانو راخوی از قدرت برکنار شد

Spain's Prime Minister Mariano Rajoy
Spain's Prime Minister Mariano Rajoy Copyright REUTERS/Sergio Perez
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای راخوی پیش از آغاز رای‌گیری، مقابل نمایندگان به شکست خود اعتراف کرد.

آگهی

با رای عدم اعتماد پارلمان اسپانیا به ماریانو راخوی نخست‌وزیر این کشور، سرانجام آقای راخوی پس از شش سال از قدرت برکنار شد و پدرو سانچز رقیب او از حزب سوسیالیست، به مقام نخست‌وزیری رسید.

رای گیری بامداد جمعه ساعت ۱۱:۳۰ انجام شد و ۱۸۰ نماینده از مجموع ۳۵۰ نمایندۀ پارلمان، به طرح عدم اعتماد رای مثبت دادند.

Juan Carlos Hidalgo/REUTERS
پارلمان اسپانیا؛ مادریدJuan Carlos Hidalgo/REUTERS

آقای راخوی که خود نیز در صحن پارلمان حاضر بود، پیش از آغاز رای‌گیری، مقابل نمایندگان به شکست خود اعتراف کرد و گفت: «فعالیت به عنوان رئیس دولت اسپانیا برای من افتخاری بود. برای آیندۀ اسپانیا آرزوی موفقیت می‌کنم... می‌توان پیش‌بینی کرد که رای عدم اعتماد تصویب و به این ترتیب پدرو سانچز رئیس جدید دولت خواهد شد.» سپس آقای راخوی به رقیب خود تبریک گفت.

نشست روز جمعۀ پارلمان پس از آن برگزار شد که با مجرم شناخته شدن ۲۹ تن از اعضای پیشین حزب او (حزب مردم) از سوی دادگاه، رهبر حزب رقیب (حزب سوسیالیست) خواستار برکناری آقای راخوی از مقام نخست‌وزیری شد و بر این اساس، موضوع رای عدم اعتماد به او را در صحن پارلمان مطرح کرد.

با طرحِ این درخواست، پنج نمایندۀ حزب ملی‌گرای باسک و همچنین نمایندگان کاتالونیا نیز اعلام کردند که در رای‌گیری، در کنار آقای سانچز و ۸۴ نمایندۀ حزب سوسیالیست خواهند بود.

بیشتر بخوانید: مجلس نمایندگان اسپانیا بررسی طرح رای عدم اعتماد به راخوی را آغاز کرد

ماریانو راخوی ۶۳ ساله که از دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی بر مسند قدرت است، در پی رسوایی فساد مالی «حزب مردم» قدرت اجرایی را در این کشور از دست داد.

قضاتِ این پروندۀ فساد که در اسپانیا به پروندۀ «گورتل» مشهور است اعلام کرده‌اند که حزب مردم با دستکاری اسناد، از منابعی که توسط شهرداران جمع‌آوری می‌شد بهره می‌برده‌اند. دادگاه حزب مردم را محکوم به پرداخت ۲۵۰ هزار یورو کرد و این حکم فرصت را در اختیار رقبای آقای راخوی برای سرزنش او قرار داد.

اگرچه پدرو سانچز ۴۶ ساله، استاد پیشین اقتصاد و نخست‌وزیر جدید اسپانیا توانست برای برکناری آقای راخوی طیف ناهمگونی از نمایندگان، از چپ رادیکال (پودموس) گرفته تا ناسیونالیستهای باسک و استقلال‌طلبان کاتالونیا را دور خود جمع کند، اما به نظر می‌رسد که او نیز در آینده برای ادارۀ کشور با سختی‌های متعددی مواجه شود چرا که از مجموع ۳۵۰ نمایندۀ پارلمان، تنها ۸۴ نماینده عضو حزب او هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کابینه جدید اسپانیا؛ برای اولین بار اکثریت با زنان است

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا موفق به تصویب طرح استیضاح وزیر امنیت داخلی شدند

زلزله سیاسی در واشنگتن؛ برای نخستین بار در تاریخ آمریکا رئیس مجلس نمایندگان از سمت خود برکنار شد