کم‌تلفات ترین ماه برای غیر نظامیان سوری

ماه مه مرگبارترین ماه برای غیرنظامیان سوری
ماه مه مرگبارترین ماه برای غیرنظامیان سوری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق آمار منتشر شده، از شروع جنگ داخلی در سوریه تا کنون دست کم ۳۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌ و میلیون‌ها تن نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

آگهی

ماه مه کم تلفات‌ترین ماه برای غیرنظامیان سوری پس از شروع ناآرامی‌ها و جنگ داخلی در این کشور در سال ۲۰۱۱ بوده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه، سازمانی مردم نهاد که مقر آن در لندن است روز جمعه با استناد به داده‌های جمع‌آوری شده از شبکه اطلاعاتی گسترده خود در سوریه با انتشار گزارشی تاکید کرد: «در طول ماه مه (حد فاصل دهم اردیبهشت تا دهم خرداد ۱۳۹۷) دست کم ۲۴۴ غیرنظامی در مناطق مختلف سوریه کشته شده‌اند که در میان آنها ۳۳ زن و ۵۸ کودک به چشم می‌خورد.»

این سازمان که ماه آوریل از کشته شدن ۳۹۵ غیر نظامی پرده برداشته بود در گزارش جدید خود، ماه مه را به عنوان «کم تلفات‌ترین ماه برای غیر نظامیان سوری» طی هفت سال گذشته توصیف کرده است.

در گزارش این سازمان غیر دولتی بمباران‌های دولت مرکزی به عنوان مهم‌ترین دلیل مرگ غیرنظامیان در ماه مه عنوان شده است. بر اساس این گزارش، حملات هوایی ارتش سوریه سبب مرگ ۷۷ غیر نظامی شده و این در حالی است که نوزده غیر نظامی نیز بر اثر حملات روسیه، متحد دولت بشار اسد جان خود را از دست داده‌اند.

**بیشتر بخوانید: **بیست و سه غیرنظامی در بمباران روستایی در شمال شرق سوریه کشته شدند

از سوی دیگر دیده بان حقوق بشر سوریه تاکید می‌کند که دست کم ۳۹ غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا و دو تن نیز به دست گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش کشته شده‌اند.

در گزارش یاد شده همچنین آمده است که مابقی کشته شدگان در واقع قربانی خشونت دیگر طرف‌های درگیر در مناقشه سوریه هستند که بازیگران پرشمار محلی و منطقه‌ای در آن دخالت دارند.

این آمار در حالی منتشر می‌شود که نیروهای دولتی تاکنون چندین بخش از مناطق اطراف پایتخت را که پیشتر در کنترل شورشیان و نیروهای جهادی بود به تصرف خود درآورده‌اند. عملیات ماه آوریل برای به دست گرفتن کنترل کامل غوطه شرقی از جمله مهم‌ترین این تحولات محسوب می‌شود.

این پیروزی‌های نظامی برای دولت بشار اسد در پایان چندین ماه رویارویی و حمله هوایی به مواضع شورشیان در مناطق درگیر حاصل شد که در مجموع صدها کشته و مجروح برجای گذاشت.

اردوگاه یرموک در شرق دمشق

بر اساس آخرین گزارش‌ها، معطوف شدن تلاش دولت مرکزی در سوریه برای راندن نیروهای داعش ازمناطقی در جنوب پایتخت سبب شد تا دیگر جبهه‌های نبرد میان ارتش و شورشیان در ماه مه اوضاع به نسبت آرام‌تری را دنبال سپری کنند.

مناقشه سوریه که سال ۲۰۱۱ با اعتراض‌های پراکنده مردمی نسبت به دولت شروع شده بود به تدریج با دخالت‌های خارجی و نفوذ جریان‌های افراطی وارد مرحله پیچیده‌ای شد، به گونه ای که تبعات جنگ هفت ساله همچنان دامن بسیاری از مناطق این کشور را گرفته است. طبق آمار منتشر شده، از شروع جنگ داخلی در سوریه تا کنون دست کم ۳۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌ و میلیون‌ها تن نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروه کُرد یگان‌های مدافع خلق از شهر منبج سوریه خارج می‌شود

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: در حمله داعش به یک پایگاه نظامی چند ایرانی کشته شدند

روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کردند