اسرائیلی‌ها یک پرستار فلسطینی را در مرز غزه کشتند

Female Palestinian medic Razan Al-Najar
Female Palestinian medic Razan Al-Najar Copyright REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa
Copyright REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای اسرائیلی در حالی به سوی او شلیک کردند که روپوش سفید پزشکی بر تن داشت، دستانش را بالا برده بود و برای نجات یکی از معترضان زخمی به سمت حصارهای مرزی اسرائیل می‌رفت.

آگهی

نیروهای اسرائیلی یک پرستار زن فلسطینی را که قصد داشت به یکی از معترضان زخمی کمک کند، در مرز غزه کشتند.

بنا بر اعلام مقامات بهداشت نوار غزه و همچنین شاهدان، این حادثه روز جمعه در شرق خان یونس روی داده است.

رزان النجار، پرستاری ۲۱ ساله‌ و از نیروهای داوطلب تیم پزشکی بود. نیروهای اسرائیلی زمانی به سمت او شلیک کردند که خانم نجار روپوش سفید پزشکی به تن داشت، دستانش را بالا برده بود و برای نجات یکی از معترضان زخمی به سمت حصارهای مرزی اسرائیل می‌رفت.

با کشته شدن این پرستار، شمار فلسطینی‌های کشته شده در جریان اعتراضات ۳۰ مارس تا کنون به دست‌کم ۱۱۷ نفر رسید.

REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa
عکسی از رزان النجار، پرستار فلسطینی که در ماه آوریل گرفته شده استREUTERS/Ibraheem Abu Mustafa

هنوز ارتش اسرائیل واکنشی به مرگ این پرستار نشان نداده است. پیش از این اسرائیل اعلام کرده بود که تک تیراندازهایش تنها افرادی را هدف قرار می‌دهند که تهدیدی برای آنها محسوب شوند.

دور جدید اعتراضات فلسطینی‌ها از ۳۰ مارس تحت عنوان «راهپیمایی بازگشت» آغاز شده است. در چهارچوب این راهپیمایی‌ها معترضان فلسطینی هر جمعه به سمت حصارهای مرزی در نوار غزه حرکت می‌کنند تا به این ترتیب بر حق خود برای بازگشت به سرزمین‌هایی که در جریان جنگ ۱۹۴۸ به اشغال اسرائیل درآمده است، تاکید کنند. اسرائیل این ادعای فلسطینی‌ها را رد می‌کند و حماس، اداره کنندۀ نوار غزه را مسئول خشونت‌های روی داده می‌داند.

اگرچه شدت اعتراضات فلسطینی‌ها در جمعۀ گذشته کمتر از هفته‌های قبل بود اما انتظار می‌رود بار دیگر هفتۀ آینده که مصادف با سالگرد اشغال کرانه باختری، نوار غزه و شرق بیت‌المقدس توسط اسرائیل در جریان جنگ شش روزۀ ۱۹۶۷ میلادی است، بر شدت تنش‌ها در این منطقه افزوده شود.

بنا بر اعلام مسئولان بهداشت نوار غزه، دست‌کم ۱۰۰ فلسطینی در جریان اعتراضات جمعۀ گذشته زخمی شده‌اند. ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این روز نیروهایش «هزاران شورشی» را در پنج نقطۀ متفاوت پراکنده کرده‌اند. مقامات اسرائیلی می‌گویند که معترضان فلسطینی به سربازان اسرائیلی حمله کرده‌اند و دست به تیراندازی و حتی پرتاب نارنجک زده‌اند.

هیچ گزارشی از تلفات نیروهای اسرائیلی در جریان درگیری‌های مرزی روز جمعه منتشر نشده است با این وجود اسرائیل می‌گوید این درگیری‌ها به زمین‌های کشاورزی تحت کنترل تل‌آویو در نزدیکی حصارهای مرزی آسیب‌های بسیاری وارد کرده است.

اگرچه اسرائیل سرانجام در سال ۲۰۰۵ میلادی از نوار عزه خارج شد اما با افزایش شهرک سازی‌های غیرقانونی در دیگر نقاط سرزمین‌های فلسطینی، بر وسعت اشغال خود افزود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برقراری آتش‌بس در نوار غزه با میانجی‌گری مصر و سازمان ملل

اعلام آتش‌بس بین اسرائیل و حماس به دنبال تبادل آتش

هواپیماهای اسرائیل در پاسخ به حملات فلسطینی‌ها ۲۵ نقطه از نوار غزه را بمباران کردند