بریتانیا: استدلال شرکت‌ها برای جلوگیری از پیشرفت شغلی زنان «شرم‌آور» است

بریتانیا: استدلال شرکت‌ها برای جلوگیری از پیشرفت شغلی زنان «شرم‌آور» است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نگاه به فهرست توجیهاتی که شرکت‌ها برای خودداری از استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی مطرح کرده‌اند، این ذهنیت را بوجود می‌آورد که «گویی ما در سال ۱۹۱۸ میلادی به سر می‌بریم و نه ۲۰۱۸».

آگهی

استدلال‌هایی که شرکت‌های بزرگ بریتانیایی برای توجیه عدم حضور زنان در پست‌های مدیریتی ارائه می‌دهند «شرم‌آور و تحقیر کننده» است. این نتیجه‌ای است که پس از مطالعۀ گزارشی که اخیرا در بریتانیا منتشر شد به دست می‌آید.

این تحقیق به درخواست دولت بریتانیا توسط یک کمیتۀ تحقیق مستقل و پس از بررسی وضعیت ۳۵۰ شرکت بزرگ در لندن و مصاحبه با مدیران آن تهیه شده است.

بر اساس یافته‌های این تحقیق، برخی از بهانه‌هایی که مدیران شرکت‌های بزرگ بریتانیا برای جلوگیری از انتصاب زنان در پست‌های عالی مطرح کرده‌اند عبارتند از: «فکر نمی‌کنم این پست برای آنها مناسب باشد»، «بسیاری از زنان حاضر به تحمل دردسر و فشار هیات مدیره نیستند»، «مشکلات مدیریتی بسیار پیچیده هستند» و پاسخ‌هایی از این قبیل.

کار این کمیتۀ مستقل در سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شد؛ با این هدف که شرکت‌های بزرگ را ترغیب کند تا دست‌کم یک سوم پست‌های عالی خود را تا سال ۲۰۲۰ میلادی به زنان واگذار کنند.

مطالعات این کمیته نشان داد که اگرچه در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۵۲ شرکت از این مجموعه هیچ زنی را در هیات مدیره وارد نکرده بودند اما این آمار بهبود یافته و در سال ۲۰۱۷ میلادی تنها ۱۰ شرکت بزرگ در لندن دیده می‌شده که هیچ زنی را در هیات مدیره خود نداشته است. این نشان از بهبود دیدگاه مدیران ارشد شرکت‌های بریتانیایی نسبت به زنان دارد؛ با این وجود هنوز هم زنانِ بسیار کمی به پست‌های عالی در این شرکت‌ها دسترسی دارند و هنوز هم دیدگاه‌های جنسیت‌زده در بسیاری از این شرکت‌ها رایج هستند.

به گفته اندرو گریفیتس، وزیر بازرگانی بریتانیا «این شوکه کننده است که شرکت‌ها فکر می‌کنند این بهانه‌های شرم‌آور و تحقیر کننده دلیلی پذیرفتنی برای دور نگه داشتن زنان از مسئولیت خواهد بود.» او می‌افزاید: «این دلگرم کننده نیست که رهبران شرکت‌هایی را ببینیم که خود را متعهد به حمایت از زنان می‌دانند اما کار کمی برای انتصاب آنها در پست‌های عالی انجام می‌دهند یا جلوی پیشرفت آنها را می‌گیرند.»

آماندا مکنزی، مدیر یک سازمان غیردولتی در بریتانیا که در زمینه مسئولیت پذیری بیشتر شرکت‌ها فعالیت می‌کند نیز می‌گوید که نگاه به فهرست توجیهاتی که شرکت‌ها برای خودداری از استفادۀ از زنان در پست‌های مدیریتی مطرح کرده‌اند، این ذهنیت را بوجود می‌آورد که «گویی ما در سال ۱۹۱۸ میلادی به سر می‌بریم و نه ۲۰۱۸».

قرار است متن کامل این گزارش روز ۲۷ ژوئن منتشر شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استفانی فراپار، اولین داور زن در جام جهانی مردان کیست؟

ژاپن در آستانه انتخابات پارلمانی؛ هژمونی سنت «مردانه» و ناامیدی جوانان از آینده

وزیر دفاع بریتانیا: حرف‌های تازه نتانیاهو ناامید کننده است