هانی ملقی، نخست وزیر اردن استعفا داد

هانی ملقی، نخست وزیر اردن استعفا داد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدها هزار تن از شهروندان اردن در روزهای گذشته علیه سیاست‌های ریاضتی دولت تظاهرات کرده بودند.

آگهی

در چهارمین روز ناآرامی‌ها در اردن در اعتراض به سیاست‌های ریاضت اقتصادی، هانی ملقی نخست‌وزیر این کشور استعفا داد.

در پی استعفای نخست‌وزیر، ملک عبدالله، پادشاه اردن، از عمر الرزاز اقتصاد‌دان اسبق بانک جهانی خواسته است دولت جدید را تشکیل دهد.

هزاران نفر در روزهای اخیر در امان پایتخت اردن و دیگر شهرهای بزرگ این کشور به خیابان‌ها آمده‌اند تا بر ضد تصمیمات تازه اقتصادی دولت اردن اعتراض کنند. فاضل الحمود، رئیس پلیس اردن، گفته است در جریان این ناآرامی‌ها ۶۰ تن دستگیر شده‌اند و ۴۲ عضو نیروی انتظامی این کشور نیز مجروح شده‌اند.

ببینید: سومین روز متوالی تظاهرات در اردن در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی

دولت این کشور به تازگی مالیات‌ها را افزایش داده است و یارانه‌ نان را نیز قطع کرده است. طرح افزایش قیمت سوخت نیز در دست اجرا بود که در نتیجه اعتراضات، ملک عبدالله دستور تعلیق موقت آن را صادر کرده است.

تظاهرکنندگان همچنین به فساد سیاستمداران و حیف‌و‌میل اموال عمومی معترضند.

رئیس مجلس گفته است که اکثریت نمایندگان از پادشاه خواسته‌اند تا اجازه تشکیل جلسه فوق‌العاده را به منظور لغو دستورات اخیر صادر کند.

در همین بین، اتحادیه‌های کارکنان شرکت‌های خصوصی و دولتی که ده‌ها هزار عضو دارند برای روز چهارشنبه اعلام اعتصاب عمومی کرده‌اند. این اعتصاب در اعتراض به رد بازپرداخت اوراق دولتی انجام می‌پذیرد.

دولت می‌گوید ناچار به افزایش مالیات‌هاست تا بتواند از پس پرداخت هزینه خدمات عمومی برآید. مخالفان استدلال می‌کنند که این تصمیم که بر پایه توصیه‌های بانک جهانی است وضعیت فقرا را بدتر می‌کند و طبقه متوسط را تحت فشار بیشتر قرار می‌دهد.

اردن در سال‌های اخیر تظاهراتی به وسعت تظاهرات جاری را تجربه نکرده است. حتی زمانی که موج بهار عربی در سال ۲۰۱۱ حکومت‌ کشورهای خاورمیانه را یکی پس از دیگری دچار بحران کرد، پادشاهی ملک‌عبدالله نسبتا باثبات باقی مانده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان و دو کشور حاشیه خلیج فارس به اردن کمک میلیاردی می کنند

سفر پادشاه اردن به رام الله برای گفتگو با محمود عباس

دیدار دونالد ترامپ و ملک عبدالله در کاخ سفید