خینکالی، غذای سنتی و ملی گرجستان

 خینکالی، غذای سنتی و ملی گرجستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اگر برای تعطیلات به گرجستان می روید بدون خوردن «خینکالی» تعطیلات‌تان را تمام نکنید.

آگهی

یکی از غذاهای معروف و محبوب در گرجستان «خینکالی» است. در گرجستان رستوران‌های مخصوصی برای خوردن «خینکالی» وجود دارد. این غذای گوشتی، غذای سنتی چوپان‌ها در مناطق کوهستانی بوده اما امروز یکی از پرطرفدارترین غذاهای گرجی‌ها به شمار می‌رود.

تاریخچه و شیوه پخت خینکالی

طعم واقعی خینکالی را باید در رستوران‌های مخصوص این غذا در گرجستان چشید. مالخاز تسیوکولیا،‌ مدیر یکی از این رستورانها در تفلیس پایتخت گرجستان می‌گوید: «خینکالی غذای چوپان‌ها در مناطق کوهستانی بود اما خیلی سریع به غذای محبوب و ملی گرجی ها تبدیل شد. امروز گردشگران از کشورهای مختلف به گرجستان می‌آيند تا طعم خینکالی واقعی را بچشند.»

خینکالی انواع مختلف دارد‌. اما معمولا با گوشت گوشت خوک،‌ بره یا گاو پخته می‌شود. البته می‌توان آن را به صورت دلخواه تغییر داد. مثلا گیاهخواران می‌توانند خینکالی قارچ یا پنیر میل کنند.

بیشتر بخوانید:‌

ماجراجویی در گرجستان؛ کوهای گریان پارک ملی میترالا

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تهیه خمیر «خینکالی» کار هر کسی نیست

مالخاز تسیوکولیا درباره نحوه پخت «خینکالی»‌ می‌گوید:‌ «برای طبخ «خینکالی» ابتدا باید خمیر آن را آماده کنید. بعد داخل خمیر را با گوشت چرخ کرده گاو یا خوک و ادویه پر کرده و خمیر را ببندید. سپس بقچه‌های آماده شده را به مدت ۷ دقیقه داخل آب جوش می‌پزیم،‌ بعد از هفت دقیقه آنها را از آب خارج می کنیم. خینکالی آماده است و می‌توانید میل کنید.»

گرچه زمان طبخ خینکالی کوتاه است، اما برای آماده کردن آن به زمان زیادی نیاز است. تهیه خمیر این غذا کار هر کسی نیست و نیاز به مهارت دارد. گفته می‌شود هر چه تعداد چین‌های روی لایه خمیر بیشتر باشد،‌ «خینکالی» بهتر است.

خوردن این غذای لذیذ کار سختی است. خینکالی را با دست می‌خورند. گوشت چرخ‌کرده داخل خمیر، از قبل پخته نمی‌شود به همین دلیل آب گوشت آن در خمیر باقی می‌ماند. سرآشپز رستوران خینکالی در تفلیس می‌گوید: «برای خوردن «خوینکالی» ابتدا باید لقمه را گاز بزنید و بعد آب گوشت داخل آن را بخورید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تیرامیسو مرغ باخامه سویا

کارت پستال از نخجوان آذربایجان؛ نمک‌‌درمانی در کوه دوزداغ

طعم ویژهٔ نیکئی، تلفیق آشپزی دو فرهنگ ژاپن و پرو