اشرف غنی از فتوای علمای مذهبی علیه حمله انتحاری حمایت کرد

اشرف غنی از فتوای علمای مذهبی علیه حمله انتحاری حمایت کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری افغانستان با محکوم کردن بمب‌گذاری انتحاری روز دوشنبه در غرب کابل و در نزدیکی خیمه لویه جرگه، از فتوای علمای اسلامی شرکت کننده در این شورا بر علیه عملیات انتحاری حمایت کرد.

آگهی

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با محکوم کردن بمب‌گذاری انتحاری روز دوشنبه در غرب کابل و در نزدیکی خیمه لویه جرگه، از فتوای علمای اسلامی شرکت کننده در این گردهمایی با موضوع صلح بر علیه عملیات انتحاری حمایت کرده و گفت که مهاجمان بر خلاف اصول اسلام عمل کرده‌اند.

حمله روز گذشته که در جریان آن ۱۴ نفر از جمله هفت روحانی جان خود را از دست دادند، نشان از ضعف امنیتی در آستانه انتخابات پارلمانی و شوراهای این کشور دارد.

اشرف غنی در پیامی ویدئویی گفت: «حمله‌ای که گردهمایی علمای مذهبی از سراسر کشور را هدف قرار داد، مخالف سنت و ارزش های اسلام است.»

گروه داعش اثبات و ارائه مدرک، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت اما طالبان که برای بازگرداندن حکومت اسلامی به افغانستان تلاش می‌کند، هرگونه دخالت در این حمله را انکار کردند اما آن را «روندی آمریکایی» و نتیجه حضور ایالات متحده در این کشور خواندند.

بیشتر بخوانید:

روز یکشنبه و دوشنبه بیش از ۲ هزار عالم مذهبی از سراسر افغانستان برای گفتگو درباره صلح در لویه جرگه (شورای بزرگ) گرد هم آمدند. روحانیون در این جلسه فتوایی در ممنوعیت بمب‌گذاری انتحاری صادر کرده و خواستار بازگشت طالبان به گفتگوهای صلح شدند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
نیروهای امنیتی در محل بمب‌گذاری نزدیک لویه جرگهدر کابلرویترز

افغانستان در ماه‌های اخیر شاهد چندین حمله انتحاری بود و ظاهرا فرا رسیدن ماه رمضان نیز از وقوع این بمب‌گذاری‌ها جلوگیری نکرده است.

روز سه‌شنبه نیز انفجاری در نزدیکی یک مدرسه دخترانه در ولایت ننگرهار روی داد. البته این انفجار کشته و زخمی در بر نداشت اما این مدرسه به دلیل به همین خاطر دو روز تعطیل اعلام شد.

خشونت‌های گروه‌های ستیزه‌جو و تندرو در افغانستان به تعطیلی تعداد زیادی از مدارس و محروم شدن کودکان و به خصوص دختران از تحصیل انجامیده است.

صندوق کودکان ملل متحد طی گزارشی اعلام کرده است که بیش از نیمی از کودکان در کل افغانستان و نزدیک به ۸۵ درصد دختران در ولایت‌های درگیر با خشونت‌ها به مدرسه نمی‌روند. بر اساس این گزارش آمار کودکان محروم از تحصیل در افغانستان برای اولین‌بار از سال ۲۰۰۲ افزایش چشمگیری داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داعش مسئولیت حمله در مقابل وزارت «احیا و انکشاف دهات» افغانستان را بر عهده گرفت

محرومیت نیمی از کودکان افغانستان از تحصیل به دلیل افزایش حملات گروه‌های تندرو

افزایش تنش میان اسلام‌آباد و کابل؛ طالبان: ده‌ها پاکستانی در حملات اخیر داعش در افغانستان دست داشتند