سازمان انرژی اتمی ایران: ساخت کارخانه موتور سانتریفیوژ را آغاز می‌کنیم

بهروز کمال‌وندی
بهروز کمال‌وندی Copyright ّعکس از ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اگر طرف‌های مقابل برجام به تعهداتشان عمل نکنند ما نمی‌خواهیم از فعالیت‌هایمان عقب بیفتیم.»

آگهی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور به آژانس بین‌المللی انرژي هسته‌ای اعلام کرده است روند لازم برای تولید گازهای UF4 و UF6 و ساخت و مونتاژ کارخانه روتور سانتریفیوژ را آغاز می‌کند.

بهروز کمال‌وندی در گفتگو با ایسنا اعلام کرد: «در چارچوب برجام قرار بود در انتهای برنامه ۱۵ ساله حداقل به ۱۹۰ هزار سو برسیم و امروز باید با توجه به فرمایشات رهبری کارهایی را انجام بدهیم که این روند با سرعت بیشتر و در زمان کوتاه‌تری به دست آید.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای کمال‌وندی گفت: «کوتاه آمدن در مقابل آمریکا بدعتی است که می‌تواند اروپا را در مسائل دیگر ضعیف کند. با این حال اروپایی‌ها هرچند اراده دارند اما ظرفیت و استعداد لازم را ایجاد نکرده‌اند.»

طبق توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی بنا بود تعداد سانتریفوژهای ایران عدد مشخصی داشته باشد و تولید ماشین‌های جدید نیز با آهنگی مشخص افزایش یابد و اولین میزان افزایش ماشین‌های جدید هم در سال هشتم برجام می‌افتاد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران هنگام پرده‌برداری از دستگاه سانتریفیوژ دکانتر. عکس از ایرنا

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود:‌ «اگر قرار بود در سال هشتم برجام سانتریفیوژ بیشتری داشته باشیم این کار را از سال چهارم شروع می‌کنیم و عملا با گذشت سه سال از برجام می‌توانیم این کار را همین امسال شروع کنیم. اگر قرار باشد غنی‌سازی افزایش یابد ما نیاز داریم از نسل‌های جدید سانتریفیوژ استفاده کنیم.»

وی گفت: «ممکن است سئوال شود چرا ظرفیت زیادی را برای تعداد محدود سانتریفیوژ ایجاد می‌کنید که جواب این است، اگر طرف‌های مقابل برجام به تعهداتشان عمل نکنند ما نمی‌خواهیم از فعالیت‌هایمان عقب بیفتیم.»

وی همچنین افزود: «اگر دیگران بخواهند از برجام خارج شوند ما ظرفیت لازم برای سرعت‌دادن به روند تولید سانتریفیوژهایمان را داریم.»

تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران

آقای کمال‌وندی در مورد ادعای اروپا یعنی تضمین فاصله ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: «در برنامه و اهداف ما دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد وخلاف مواضع دینی‌مان است. ما ظرفیت‌مان را برای فعال‌سازی بر میزان بالا حفظ خواهیم کرد و اگر پذیرفته‌ایم که اکنون محدودیتی قائل شویم به این دلیل است که دو طرف توافق باید به تعهداتشان پایبند باشند.»

از سوی دیگر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز دوشنبه از آمادگی تأسیسات هسته‌ای نطنز برای دستیابی به اهداف بلندمدت خبر داد. وی اعلام کرد: «زیرساخت تأسیسات برقی نطنز چند صد هزار سو است در حالی که قبل از برجام چنین زیرساخت هایی را برای اهداف بلند مدت نداشتیم.»

آقای صالحی افزود: «سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص اهمیت صنعت هسته‌ای برای کشور، همانطور که در قانون تأسیس این سازمان آمده است و به پیش از انقلاب بازمی‌گردد، دو هدف عمده یعنی تأمین برق هسته‌ای و تأمین سوخت مطمئن نیروگاه‌های هسته‌ای را دنبال می‌کند.»

علی اکبر صالحی در کنار یوکیا آمانو

رهبر ایران روز گذشته در سخنان خود خواستار آن شده بود که مقدمات رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را شروع کند. سو (SWU) واحد کار دستگاه سانتریفوژ برای غنی‌سازی اورانیوم است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران به‌زودی از نسل جدید سانتریفیوژها رونمایی می‌کند

آسوشیتدپرس: ترامپ معافیت مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را تمدید می‌کند

نیروگاه بوشهر ایران به طور موقت خاموش شد