برای اولین‌ بار یک زن برنده جایزه «جشنواره جهانی کارتون‌های مطبوعاتی» شد

برای اولین‌ بار یک زن برنده جایزه «جشنواره جهانی کارتون‌های مطبوعاتی» شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«جشنواره جهانی کارتون‌های مطبوعاتی ۲۰۱۸» بیش از ۲۸۱ اثر شرکت دارند. ترامپ یکی از شخصیت‌ها مورد کارتونیست‌ها در سیزدهمین دوره این رویداد است.

آگهی

جشنواره جهانی کارتون‌های مطبوعاتی ۲۰۱۸ پر از اتفاقات تازه بود. جایزه اصلی سیزدهمین دوره این رویداد به ماریلنا ناردی،‌ کارتونیست ایتالیایی رسید.

برای اولین بار طی سیزده سالی که از عمر این رویداد در پرتغال می‌گذرد،‌ جایزه بزرگ جشنواره به یک زن تعلق می‌گیرد. آثار ماریلنا ناردی،‌ کارتونیست ایتالیایی در «بخش کارتونهای سردبیری» شرکت داشت و توانست نظر هیات داوران را به خود جلب کند.

آنتونیو آنتونش، مؤسس و مدیر جشنواره جهانی کاریکاتورهای مطبوعاتی درباره اختصاص این جایزه به کارتونیست زن می‌گوید: «زنان همیشه در هیات داوران جشنواره حضور داشته‌اند و در جشنواره شرکت می کردند. اهدای جایزه‌ امسال به کاریکاتوریست زن به کیفیت عالی کار او مربوط می شود.»

World Press Cartoon 2018

در جشنواره جهانی کارتون‌های مطبوعاتی برنده جایزه بزرگ از بین برندگان سه بخش مسابقات انتخاب می شود: بخش کارتون‌های طنز، بخش کاریکاتور، و بخش کارتونهای سردبیری (Editorial cartoon).

بیشتر بخوانید:‌

کارتون و کاریکاتور در دنیای دیجیتال

امسال برای اولین بار کارتون‌های آنلاین هم در جشنواره شرکت داشتند. اینترنت، یکی از راه‌های اساسی برای ارتباط است اما ارتباط اینترنتی همیشه کافی نیست.

ناردی،‌ کارتونیست ایتالیایی درباره نقش اینترنت در دنیای کاریکاتور می‌گوید: «مطبوعات در حال ناپدید شدن هستند و در آن‌ها فضای زیادی به کاریکاتور اصلی اختصاص ندارد. مسئله، سانسور نیست. بدتر از آن، یک مشکل فرهنگی است. سنت کاریکاتور سردبیری در مطبوعات در حال از بین رفتن است. با اینترنت می‌توانید با مطبوعات در سراسر جهان کار کنید. مشکل این است برای آثاری که در اینترنت منتشر می‌کنید لزوما پولی به شما پرداخت نمی‌شود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

A post shared by III SIHG - 2018 (@sihg.pe) on

ترامپ،‌ کیم جونگ اون و پوتین، مهمانان ویژه کارتونیست‌ها

از میان چهره‌های سیاسی که بیش از همه در جشنواره امسال به چشم می‌خورند، می‌توان به دونالد ترامپ، کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین اشاره کرد.

حضور رئیس جمهوری جنجال برانگیز ایالات متحده آمریکا در آثار کاریکاتوریست‌ها اتفاق تازه‌ای نیست،‌ مدیر جشنواره می‌گوید با توجه به اخبار و رویدادهای روز عجیب نیست که ترامپ به یکی از شخصیتهای مورد علاقه کارتونیست‌ها تبدیل شده است. وی می‌افزاید: «ترامپ زندگی سیاسی جهان را به انحصار خود درآورده است. کوچک‌ترین اظهار نظرهای او چه مثبت باشد و چه منفی و تمام کارهایش،‌ در رسانه‌ها منعکس می‌شود. هر روز خبری از ترامپ هست.»

جایزه بهترین کاریکاتور هم در جشنواره امسال به لوک دشیمائکر،‌ معروف به «او-سوکر» تعلق گرفت. از نظر کارتونیست بلژیکی آزادی بیان برای کارتونیست بسیار مهم است. او به یورونیوز می‌گوید: «وقتی می توانم طراحی کنم، کاریکاتور یا کارتون بکشم از اینکه می توانم نظرم را بیان کنم، احساس خوبی دارم. احساس آزادی بیان برای همه کارتونیست‌ها مهم است.»

اوگوستو سید، کارتونیست پرتغالی جایزه ویژه یک عمر دستاورد هنری را به خاطر بیش از نیم قرن کار و فعالیت در حوزه کارتون از آن خود کرد.

برنده بخش کارتون‌های طنز در سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی کارتون‌های مطبوعاتی،‌ به کارتونیست اهل صربستان رسید.

تغییرات اقلیمی،‌ جنگ داخلی سوریه، استقلال کاتالونیا از اسپانیا و رسوایی‌های اخلاقی و جنسی «هاروی واینشتین» تهیه‌کننده مشهور هالیوود موضوع آثار زیادی در جشنواره امسال بود.

در جشنواره جهانی کارتون های مطبوعاتی ۲۰۱۸ بیش از ۲۸۱ اثر در نمایشگاهی در سه طبقه واقع مرکز فرهنگی و اجتماعات کالداس داو رینها شرکت دارند. درهای نمایشگاه تا روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۸/ ۷ تیرماه ۱۳۹۷ بر روی بازدیدکنندگان باز است.

این شهر شهرتش را مدیون کاریکاتورهای رافائل بوردالو (۱۹۰۵ – ۱۸۴۶) کارتونیست پرتغالی است؛ معروفیتی از قرن نوزدهم تا کنون دوام آورده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نمایشگاه سالانه «کارتون شیرا»؛ دنیای سیاست از نگاه کارتونیستهای پرتغالی

جایزه کارتون مطبوعاتی ۲۰۱۶ به دو کارتونیست از کنیا و مالزی اهدا شد

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی