ترزا می خطاب به نتانیاهو: همچنان به توافق هسته‌ای پایبندیم

 Theresa May - Benjamin Netanyahu
Theresa May - Benjamin Netanyahu Copyright REUTERS/Toby Melville
Copyright REUTERS/Toby Melville
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترزا می: بریتانیا در کنار فرانسه و آلمان همچنان بر این باور است که برجام بهترین راه برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

آگهی

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در لندن با بنیامین نتانیاهو، همتای اسرائیلی خود دیدار کرد.

در جریان این نشست و در حالی که هدف اصلی آقای نتانیاهو از سفر به اروپا متقاعد کردن کشورهای اتحادیه اروپا در موضوع عدم پذیرش توافق هسته‌ای ایران بود، نخست‌وزیر بریتانیا بار دیگر بر حمایت خود از برجام تاکید کرد.

خانم می با اشاره به برجام گفت: «بریتانیا در کنار فرانسه و آلمان همچنان بر این باور است که این بهترین راه برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است... ما تا زمانی که ایران به تعهداتش عمل کند، به این توافق پایبند خواهیم ماند.»

با این وجود خانم می با اشاره به «فعالیتهای بی‌ثبات کننده» تهران در منطقه، تاکید کرد که دربارۀ ایران مسائل دیگری نیز مطرح است که باید حل و فصل شود.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین نگرانی خود را نسبت به تحولات غزه و تلفات سنگین فلسطینی‌ها درگیری‌های دو ماه گذشته ابراز کرد.

او اعلام کرد که بریتانیا حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر اقدامات «افراط گرایان و تروریستها» را کاملا به رسمیت می‌شناسد؛ با این وجود افزود: «با توجه به مرگ صدها فلسطینی و وضعیت رو به وخامت در غزه، امیدوارم که بتوانیم دربارۀ راهی برای تسکین این وضعیت گفتگو کنیم.»

خانم می همچنین تاکید کرد که ضروریست بار دیگر گفتگوهای صلح و مذاکرات بر سر راه حل «دو دولت» که از سال ۲۰۱۴ میلادی متوقف شده است، از سر گرفته شود.

REUTERS/Henry Nicholls
اعتراض به سفر بنیامین نتانیاهو به لندنREUTERS/Henry Nicholls

دست‌کم ۱۲۵ فلسطینی از ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) تا کنون در جریان اعتراضات در مناطق مرزی نوار غزه موسوم به «راهپیمایی بازگشت» کشته شده‌اند. معترضان فلسطینی خواستار پایان دادن به بیش از ۱۰ سال محاصرۀ نوار غزه توسط اسرائیل (از ژوئن ۲۰۰۷ میلادی) و همچنین بازگشت فلسطینی‌هایی هستند که پس از تشکیل کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی مجبور به فرار از سرزمینهای خود شده یا اخراج شده‌اند.

در واکنش به ابراز نگرانی خانم می، بنیامین نتانیاهو بار دیگر ادعای خود مبنی بر اینکه معترضان، مزدوران حماس هستند را تاکید کرد.
او گفت: «اعتراض آنها توام با خشونت‌ است و ما هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا تلفات را به حداقل برسانیم و همزمان از زندگی اسرائیلی‌ها محافظت کنیم.»

در زمان برگزاری نشست مشترک نخست‌وزیران بریتانیا و اسرائیل، تجمعی از معترضانِ به سیاستهای اسرائیل مقابل ساختمان نخست‌وزیری برگزار شد. در جریان این تجمع، معترضان خشم خود را نسبت به کشتار فلسطینی‌ها توسط سربازان اسرائیلی همچنین سفر آقای نتانیاهو به بریتانیا ابراز کردند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاسخ ظریف به شروط ۱۲ گانه وزیر خارجه آمریکا

صالحی: برای ۱۹۰ هزار سو به سالانه ۳۰۰ تن اورانیوم نیاز داریم که فعلا نداریم

تاکید پوتین و ماکرون بر حفظ توافق هسته ای ایران