حمایت سفیر آمریکا در آلمان از احزاب محافظه‌کار اروپا جنجال دیپلماتیک به پا کرد

حمایت سفیر آمریکا در آلمان از احزاب محافظه‌کار اروپا جنجال دیپلماتیک به پا کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ریچارد گرنل، سفیر جدید ایالات متحده در آلمان گفته است که قصد حمایت و توانمندسازی گروه‌ها و سیاستمداران محافظه‌کار در کشورهای اروپایی را دارد.

آگهی

ریچارد گرنل، سفیر جدید ایالات متحده در آلمان و حامی سرسخت دونالد ترامپ گفته است که قصد حمایت و توانمندسازی گروه‌ها و سیاستمداران محافظه‌کار در کشورهای اروپایی را دارد.

آقای گرنل در مصاحبه با برایتبارت، وبسایت بازتاب‌دهنده دیدگاه‌های محافظه‌کاران آمریکا گفت: «من قطعا قصد دارم که به توانمندی محافظه‌کاران و رهبران دیگر در سرتاسر اروپا کمک کنم. فکر می‌کنم که به دلیل شکست سیاست چپ‌ها در اروپا، خیزش سیاست محافظه‌کار در حال روی دادن است. در این مورد هیچ شکی نیست و من از این بابت بسیار خوشحالم.»

سفیر ایالات متحده در آلمان با اشاره به انتخابات آلمان، ایتالیا، مجارستان و اتریش از موفقیت‌ها و دستاوردهای احزاب محافظه‌کار اروپا در این کشورها ابراز خشنودی کرد.

وی همچنین افزود که «بسیاری از این سیاستمداران محافظه‌کار» نیز با او درباره چشم‌انداز قدرت گرفتن خود در اروپا گفتگو کرده‌اند.

اظهار نظر این دیپلمات که در دولت جورج بوش سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد بود با انتقاداتی مواجه شد و بسیاری آن را خلاف عرف دیپلماتیک خواندند.

آقای گرنل از زمان آغاز کار خود بعنوان سفیر آمریکا در آلمان با ابراز نظرهای جنجال برانگیز خبرساز شده است. وی پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) به شرکت‌های آلمانی درباره تجارت با ایران هشدار داده بود.

بیشتر بخوانید:

دفاع وزارت خارجه آمریکا از اظهارات جانبدارانه سفیر خود در آلمان

بسیاری از سیاستمدارن آلمانی، این سخنان سفیر ایالات متحده را دخالت در امور داخلی کشور خود و عبور از خط قرمزهای دیپلماتیک خواندند. آلمان از آمریکا خواست تا درباره این توضیح دهد.

اما وزارت خارجه امریکا در مقابل از سفیر خود در این کشور دفاع کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت:‌ «آیا ما به عنوان یک آمریکایی حق نداریم آزادانه سخن بگوئیم؟»

هدر ناوئرت در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره درست بودن حمایت سفرای آمریکا از گرایش خاص سیاسی در کشورهای میزبان گفت: «سفیران حق دارند نظر خود را ابراز کنند. آنها چه در این دولت چه در هر دولت دیگری نماینده کاخ سفید در کشورها هستند.»

ریچارد گرنل دیپلمات حامی دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود در پاسخ به اتهام حمایت از نازی‌ها، حمایت خود از سیاستمدار یا حزبی مشخص در اروپا را تکذیب کرد و در عین‌حال افزود: «با این وجود من بر نظر خودم پافشاری می‌کنم که ما شاهد خیزش اکثریت خاموش خواهیم بود. آنهایی که مانند دونالد ترامپ دست رد به سینه نخبگان و حباب (قدرت) آنها می‌زنند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ریچارد گرنل دیپلمات حامی دونالد ترامپ در پاسخ به اتهام حمایت از نازی‌ها: حرف در دهان من نگذارید...
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش اعتراض دیپلمات‌های آمریکایی؛ سفیر آمریکا در استونی استعفا داد

راست افراطی و مهاجرستیزی در مجارستان

انتخابات اتریش؛ رقابت میان محافظه کاران و راست‌های افراطی