همایش محرمانه بیلدربرگ چیست و امسال کجا برگزار می شود؟

جمعیت معترضان به همایش بیلدربرگ در سال ۲۰۱۲، ویرجینا، ایالات متحده آمریکا
جمعیت معترضان به همایش بیلدربرگ در سال ۲۰۱۲، ویرجینا، ایالات متحده آمریکا Copyright  Flickr/Tyler Merbler
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هواداران تئوری توطئه معتقدند که نظم جدید جهانی قرار است در این جلسات شکل گیرد و رهبران آینده دنیای غرب در این جلسات بررسی و انتخاب می شوند.

آگهی

قدرتمندترین چهره های سیاسی و تجاری جهان روز پنج شنبه ۷ ژوئن/ هفده خرداد در شهر تورین ایتالیا برای برگزاری همایش محرمانه بیلدربرگ دور هم جمع شدند.

امسال شصت و ششمین سال برگزاری همایش بیلدربرگ است که خود را «همایشی سالانه برای برقراری گفتگو میان اروپا و آمریکا» تعریف می کند. شرکت کنندگان در این همایش مدعی هستند که مسائل اساسی دنیا را در طول برگزاری این گردهمایی بررسی می کنند. ماهیت محرمانه بودن این مراسم، انتقادات زیادی به سمت خود جلب کرده است.

بیشتر بخوانید:باشگاه مرموز بیلدربرگ؛ دانسته ها و اسرار

باشگاه بیلدربرگ که به گروه بیلدربرگ، کنفرانس بیلدربرگ، گردهمایی بیلدربرگ و یا کلوب بیلدربرگ هم مشهور است، هر سال کنفرانس خصوصی خود را با حضور ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر برگزار می کند. کارشناسان صنایع، سرمایه، اقتصاد، دانشگاه، رسانه و سیاست، معمولا در حاشیه نشست های بزرگ اقتصادی و سیاسی جهان (همچون گروه بیست، گروه هفت و غیره) گرد هم می آیند و در مورد مسائل روز دنیا به گفتگو می نشینند.

چه کسانی امسال در همایش بیلدربرگ شرکت می کنند؟

امسال ۱۳۱ نفر از ۲۳ کشور دنیا اعلام کرده اند که در همایش شرکت می کنند. دو-سوم از شرکت کنندگان از اروپا و باقی از آمریکای شمالی هستند که شامل رهبران سیاسی، کارشناسان حوزه های صنعت، مالی و دنیای رسانه هستند.

By Marsha Miller [Public domain], via Wikimedia Commons
هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکاBy Marsha Miller [Public domain], via Wikimedia Commons

در میان شرکت کنندگان امسال نام نخست وزیران کشورهای هلند، بلژیک، صربستان و استونی به چشم می خورد.

دبیرکل ناتو، رییس کل اداره اطلاعات فرانسه ، رییس بانک مرکز بریتانیا و هنری کیسینجر وزیرخارجه پیشین آمریکا نیز در میان افرادی هستند که امسال در همایش بیلدربرگ گرد هم می آیند.

موضوعات مورد بحث همایش امسال بیلدربرگ

دوازده موضوع قرار است در این همایش چهار روزه مورد بررسی و بحث قرار گیرد.

از جمله: پوپولیسم در اروپا، نابرابری، آینده کار، هوش مصنوعی، آمریکا قبل از انتخابات میان دوره، تجارت آزاد، رهبری جهان توسط آمریکا، روسیه، محاسبات کوانتومی، عربستان سعودی و ایران، جهان «پس از حقیقت»، مسائل روز.

انتقادها به همایش بیلدبرگ

در حالی که دستورکار جلسات و نام شرکت کنندگان به صورت عمومی اعلام شده است اما از آنچه واقعا در این همایش می گذرد، اطلاعات دقیقی در دست نیست.

جلسات این همایش تحت قانون «چتهم هاوس» برگزار می شود. بدین معنی که شرکت کنندگان آزادند تا از اطلاعات دریافتی در این جلسات استفاده کنند اما نباید هویت سخنرانان نباید فاش شود. نباید هیچ گونه یادداشت یا گزارشی از این جلسات نوشته یا منتشر شود.

هر ساله، معترضان با در دست داشتن پلاکارد در محل برگزاری جمع می شوند و نسبت به عدم شفافیت این جلسات اعتراض می کنند.

هواداران تئوری توطئه معتقدند که نظم جدید جهانی قرار است در این جلسات شکل گیرد و رهبران آینده دنیای غرب در این جلسات بررسی و انتخاب می شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همایش کمربند-جاده تفلیس؛ فرصتهای اقتصادی جاده ابریشم جدید برای گرجستان

ایتالیا؛ گروه نئونازی‌ همایش فعالان مدافع مهاجران را بر هم زدند

همایش هزار و یکشب در ایران