ترامپ پیش از خروج از برجام از عربستان قول مساعد گرفته بود

ترامپ پیش از خروج از برجام از عربستان قول مساعد گرفته بود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک روز پیش از اعلام تصمیم خروج آمریکا از برجام یک مقام عالی‌رتبه ایالات متحده با ولی‌عهد عربستان گفتگوی تلفنی داشت و از او قول‌های مساعد گرفت.

آگهی

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید: «یک روز پیش از آنکه دونالد ترامپ تصمیم خود را درباره خروج از برجام اعلام کند، یکی از مقامات عالی‌رتبه دولت او در یک تماس تلفنی با محمد بن سلمان، از او خواسته کسری نفت ناشی از کاهش صادرات ایران را جبران نماید.»

طبق این گزارش محمد بن سلمان به دولت آمریکا اطمینان داده است که با افزایش تولید نفت خود، کاری خواهد کرد که نبود نفت ایران، تاثیری در قیمت نفت در بازارهای جهانی نگذارد.

پس از آن بود که وزیر انرژی عربستان طی بیانیه‌ای در روز ۲۵ مه اعلام کرد که این کشور برخلاف توافقات پیشین با اوپک مبنی بر متوقف کردن تولید بیشتر نفت، قصد دارد تولید خود را افزایش دهد.

رویترز می‌گوید این بیانیه عربستان نه تنها اعضای اوپک را متعجب کرده که حتی متحدان عرب ریاض را هم ناراحت کرده است. چرا که آنها انتظار داشتند بن سلمان، پیش از اتخاذ چنین تصمیمی آنها را از این راهبرد جدید با خبر سازد و با آنها مشورت کند.

بیشتر بخوانید:

یکی از سخنگویان کاخ سفید درخواست برای اعلام نظر رسمی در خصوص تایید یا تکذیب این خبر را رد کرده است.

یک مقام ارشد دولت عربستان اما هرچند از تایید برقراری این تماس خودداری کرده، اما گفته است: «ما پیش از اعلام تصمیم درباره برجام، در جریان قرار گرفته بودیم. ما همیشه گفتگو و مذاکراتی درباره ثبات بازار ارز با ایالات متحده آمریکا داریم.»

دو منبع رویترز تاریخ دقیق این مکالمه تلفنی را تایید نکرده‌اند، اما یکی از آنها گفته است که این مکالمه در روز ۷ مه انجام شده است.

خبرگزاری رویترز همچنین مدعی است، این اقدام ناگهانی عربستان سعودی، موجبات ناخرسندی کشورهای حاشیه خلیج فارس که متحد عربستان هم هستند شده است چرا که آنها از تاثیرات این اقدام ریاض بر بازار نفت نگران هستند.

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

رئیس جمهوری اوکراین وارد عربستان شد؛ گفتگوهای صلح زلنسکی و بن‌سلمان در ریاض