اتریش امامان جماعت وابسته به ترکیه را اخراج می‌کند

اتریش امامان جماعت وابسته به ترکیه را اخراج می‌کند
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اجتماعات موازی، اسلام سیاسی، و افراط‌ گرایی جایی در جامعه ما ندارد.»

آگهی

سباستین کورتز، صدراعظم محافظه‌کار اتریش اعلام کرد که کشورش بنا دارد برای بسیاری از امامان جماعت را که بودجه فعالیت‌شان از خارج تأمین می‌شود اخراج کرده و هفت مسجد را نیز در این کشور تعطیل نماید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه احتمال می‌رود حدود ۶۰ امام جماعت که عمدتا به ترکیه وابسته‌اند به همراه خانواده‌هایشان از اتریش اخراج شوند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای کورتز اعلام کرد این تصمیم به شکل ویژه به برنامه بسیار چالش برانگیزی بر می‌گردد که طی آن شماری از کودکان همانند سربازان لباس‌ پوشیده و در یکی از مسجدهای اصلی وین که وابسته به یک اجتماع ترک‌تبار است، مراسمی یادبود نبردی معروف در تاریخ عثمانی موسوم به «گالیپولی» را اجرا کنند.

رئیس‌ دولت اتریش در یک کنفرانس خبری افزود: «اجتماعات موازی، اسلام سیاسی، و افراط‌ گرایی جایی در جامعه ما ندارد.»

از سوی دیگر دولت ترکیه نیز به تندی به این اقدام اتریش پاسخ داده است. ابراهیم کلین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در توییتر خود این اقدام اتریش را حاصل موج «عوام‌گرا، اسلام‌هراس، نژادپرست و تبعیض‌گذار در این کشور» خواند. 

عکسهای نمایش بچه‌ها از نبرد «گالیپولی» که حدود یک هفته پیش از سوی هفته نامه چپگرای «فالتر» در این کشور منتشر شد واکنش تمامی جریان‌های سیاسی اتریش در پی داشت.

مسجد برگزارکننده این نمایش را اتحادیه ترکان مسلمان اترش اداره می‌کند که مستقیما زیر نظر اداره امور مذهبی ترکیه است. اتحادیه ترکان مسلمان اتریش این نمایش را باعث «بسیار تأسف‌برانگیز» خوانده بود.

عکسی از سربازان ترکیه عثمانی در نبرد گالیپولی در سال ۱۹۱۵

گالیپولی یا جنگ چناق‌قلعه نام نبردی است که در جنگ جهانی اول میان امپراتوری عثمانی و نیروهای ائتلافی بریتانیا، فرانسه و آنزاکها در تنگه داردانل درگرفت و پس از هشت ماه به پیروزی عثمانی‌ها انجامید. متفقین سرانجام در جنگ جهانی اول پیروز شدند و با فروپاشی دولت عثمانی، مصطفی کمال آتاتورک که افسر برجسته نبرد گالیپولی بود، ترکیه جدید را بنیان نهاد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت گروگانگیر پاریس؛ گروگانها آزاد شدند

«مهاجم به خانه سفیر ایران در اتریش به اسلام رادیکال متمایل بوده است»

اخراج فوری ملای تونسی؛ فرانسه به سمت سیاست مدارای صفر با اسلامگرایان افراطی حرکت می‌کند