برکسیت؛ فشارها بر ترزا می افزایش یافت

نخست وزیر بریتانیا
نخست وزیر بریتانیا Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجلس عوام بریتانیا این هفته در یک جلسه مهم تصمیم می گیرد آیا نخست وزیر بریتانیا قدرت و قابلیت مدیریت مذاکرات برکسیت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را دارد یا نه؟

آگهی

تنها چند ماه دیگر به جدایی کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا، برکسیت، مانده است و ترزا می نخست وزیر دولت محافظه کار تحت شدیدترین فشارها از سوی هم حزبی های خود است. 

برکسیت و عدم پیشرفت در مذاکرات با اتحادیه اروپا، اعضای پرنفوذ حزب محافظه کار بریتانیا را به دو دسته تقسیم کرده است: هواداران «برکسیت سخت» و مخالفان آنها یا بنوعی مقاماتی که موافق همراهی با اتحادیه اروپا در مذاکرات برکسیت هستند. 

نظرسنجی ها نشان می دهند که بیش از ۵۰ درصد شهروندان از مواضع ترزا می در چالش برکسیت رضایت ندارند و عملکرد او را کاملا ضعیف می خوانند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مجلس عوام بریتانیا سه شنبه درباره قابلیت های نخست وزیر کنونی برای ادامه مدیریت مذاکرات برکسیت تصمیم گیری خواهد کرد. 

مذاکراتی که هرچند ادامه دارند اما هنوز دولت بریتانیا به خواست های اتحادیه اروپا در بسیاری ازموارد تن نداده است و به همین دلیل پیشرفت چشم گیری در دور دوم و نهایی مذکرات ایجاد نشده است. این در حالی است که تنها ۲۹۲ روز به پایان مهلت بریتانیا برای خروج نهایی باقی مانده است.

یکی از نقاط ضعف دولت محافظه کار بریتانیا و شخص نخست وزیر نشات گرفته از اختلافات درون حزبی اعضا و مقامات دولت محافظه کار بریتانیا است. مثال ملموس آن مواضع وزیر خارجه بریتانیا در این زمینه است. بوریس جانسون بتازگی گفته است اگر دونالد ترامپ مامور حل برکسیت بود شاید امروز مذاکرات سمت و سوی مشخصی داشت و به نتیجه رسیده بود.

وی هم چنان اضافه کرده است که بریتانیا باید درباره برکسیت سیاستی چون رئیس جمهوری آمریکا را اعمال کند. وزیر خارجه بریتانیا یکی از حامیان «برکسیت سخت» است و ترزا می پیش از همه پرسی برکسیت، موافق ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود.

بوریس جانسون همزمان یکی از پرنفوذترین سیاستمداران فعلی بریتانیا است و به گفته بسیاری از کارشناسان جانشین احتمالی خانم می در صورت خروج او از قدرت خواهد بود.

در مقابل نفوذ افرادی چون بوریس جانسون مقامات دیگر کابینه هستند که در اصل مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده اند و امروز خواهان ماندن این کشور در بازار مشترک اروپایی هستند. 

به همین دلیل آنها نیز به ترزا می فشار می آورند که باید با اروپا با مدارا برخورد کند. این عده نگران آشفتگی بازار بریتانیا در صورت نهایی شدن برکسیت و اعمال تحریم علیه محصولات صادراتی بریتانیا به اروپا هستند. این دو گروه کار خانم می در تصمیم گیری های نهایی را بسیار مشکل کرده اند.

یکی دیگر از مهم ترین چالش های برکسیت برای خانم می تصمیم گیری برای تعیین مرز بین دو ایرلند است. 

جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی دهه ها در تنش و جنگ بوده اند و حالا تنها چند سال است که رابطه کشور ایرلند با ایرلند شمالی عادی شده است. بدلیل اینکه ایرلند شمالی بخشی از خاک بریتانیا است با خروج این کشور از اتحادیه اروپا ناگزیر دوباره مرزکشی بین دو ایرلند می تواند تنش زا باشد. دولت محافظه کار بریتانیا هنوز نتوانسته است در این باره پاسخ مشخصی به اتحادیه اروپا بدهد.

تاریخ نهایی جدایی کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا مارس سال ۲۰۱۹ است. اولین مرحله این مذاکرات با وجود تمام موانع پس از شش ماه گفتگو با نتیجه به پایان رسید. 

بریتانیا همواره می تواند در صورت عدم موافقت با برکسیت در هشت سال آینده نسبت به مفاد آن به دادگاه عالی اروپا شکایت کند. به نظر می رسد دست کم دو تا سه طول خواهد کشید تا بریتانیا تمام حق رای در نهادهای اروپایی را از دست می دهد. 

به این ترتیب تا دو سال آینده همچنان این کشور در کنار ۲۷ عضو اتحادیه در استراتژی‌های اروپایی شرکت خواهد کرد. اینکه بعد از جدایی کامل تکلیف رابطه اتحادیه اروپا و بریتانیا چه خواهد شد مساله‌ای دیگر است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقص ترزا می با برکسیت: در دشوارترین مرحله مذاکرات هستیم

هشدار ترزا می: ممکن است هیچگاه برکسیت عملی نشود

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند