دیدار تاریخی کیم جونگ اون و دونالد ترامپ

Donald Trump and North Korean leader Kim Jong Un
Donald Trump and North Korean leader Kim Jong Un Copyright REUTERS/Jonathan Ernst
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا کیم جونگ اون را به کاخ سفید دعوت خواهد کرد، گفت: «قطعا این کار را خواهم کرد».

آگهی

سرانجام لحظۀ تاریخیِ دیدار دو دشمن دیرینه فرا رسید. رهبران دو کشور ایالات متحده آمریکا و کرۀ شمالی ساعت ۹ بامداد سه‌شنبه به وقت محلی در جزیرۀ سنتوزای سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

این دیدار پس از مذاکرات فشرده و طولانی مدت نمایندگان دو کشور ممکن شد. کیم جونگ اون و دونالد ترامپ پس از ادای جملاتی کوتاه مقابل خبرنگاران، پشت درهای بسته و تنها با حضور مترجمان گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید:

ویدئوی لحظۀ تاریخی دیدار رهبران دو کشور آمریکا و کرۀ شمالی

Donald Trump and Kim Jong Un meeting

آخرین تحولات نشست تاریخی سنگاپور:

نشست خبری دونالد ترامپ در ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه به وقت اروپای مرکزی پایان یافت. او قبل از پایان سخنان خود گفت هفته آینده «دور بعدی گفتگوهای پیونگ‌یانگ و واشنگتن» انجام خواهد شد.

برجام

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد برجام گفت: «امیدوارم به وقتش و در زمانی که تحریم‌ها عملی شد، ایران دوباره برای مذاکره و یک توافق واقعی بازگردد، اما حالا برای این کار زود است.»

«تحریم‌ها فعلا برداشته نمی‌شوند»

دونالد ترامپ در پاسخ به پرسش دیگری در مورد احتمال برداشته شدن تحریم‌ها علیه کره شمالی گفت: «تحریم‌ها فعلا برداشته نمی‌شود. اما به محض این که روند هسته‌ای‌زدایی در شبه جزیره کره اجرایی شود، تحریم‌ها برداشته خواهد شد.»

«تخریب سایت‌های هسته‌ای کره به زودی آغاز می‌شود، اما زمان می‌برد»

رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه همچنین گفت بر اساس گفتگوهای انجام شده با رهبر کره شمالی و همان طور که در سند مشترک آمده است، قرار شده این کشور مراکز آزمایش اتمی خود را «به طور کامل» از بین ببرد. وی در پاسخ به پرسشی در مورد زمان دقیق آغاز نابود کردن این سایت‌ها گفت: «این کار زمان می‌برد، خیلی زمان می‌برد، ولی تخریب آن قرار است خیلی زود آغاز شود.»

کیم دعوت ترامپ را پذیرفته است

دونالد ترامپ گفت کیم جونگ اون دعوت او برای بازدید از کاخ سفید را پذیرفته است. او پیش از این گفته بود از رهبر کره شمالی برای دیدار از کشورش دعوت کرده است.

نشست خبری ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا پس از دیدار ۴۵ دقیقه‌ای روز سه‌شنبه خود با کیم جونگ اون، رئیس جهوری کره شمالی تصمیم گرفت در یک نشست خبری درباره این رویداد تاریخی صحبت کند.

وی در آغاز سخنان خود از مقام‌های سنگاپور، ژاپن و چین برای انجام هماهنگی‌های لازم در زمینه تدارک نخستین دیدار یک رئیس جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی تشکر کرد.

وی گفت با همتای خود گفتگوهای «صریح و سازنده» داشته است و افزود: «این دیدار تاریخی برای آمریکا، کره شمالی و کل جهان پیام صلح به همراه دارد.» آقای ترامپ همچنین در مورد نقش صلح‌طلبی گفت: «همه می‌توانند بجنگند اما تنها انسان‌های با اراده می‌توانند به صلح برسند».

وی در پایان سخنان خود در پاسخ به پرسشی در مورد نوع «تضمین‌های امنیتی» داده شده به کره شمالی یکی از این تضمین‌ها ممکن است بازگرداندن هزاران سرباز آمریکایی باشد که در شبه جزیره کره حضور دارند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال بازگشت فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی گفت: «هسته‌ای‌زدایی برگشت‌ناپذیر خواهد بود. ما در سند مشترک درباره هسته‌ای‌زدایی کامل توافق کرده‌ایم و در این زمینه فعالیت‌های کره شمالی را کنترل خواهیم کرد.»

هنگامی که از آقای ترامپ سؤال شد که آیا درباره وضعیت حقوق بشر در کره شمالی نیز با آقای کیم صحبتی شده است، گفت: «درباره حقوق بشر هم صحبت کردیم و رهبر کره شمالی در این زمینه هم کارهایی خواهند کرد.»

رهبران آمریکا و کره شمالی یک سند مشترک امضا کردند

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد دو رئیس جمهوری یک تفاهم‌نامه «امنیتی» را امضا کرده‌اند و مطابق متن امضا شده دونالد ترامپ به کره شمالی «تضمین‌های امنیتی» داده است.

به نوشته این خبرگزاری، کیم جونگ اون نیز در متن این تفاهم‌نامه تعهد داده است که نسبت به «هسته‌ای‌زدایی» در شبه جزیره کره «هر چه سریع‌تر» اقدام کند.

ترامپ کیم را به کاخ سفید دعوت می‌کند

دونالد ترامپ در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا کیم جونگ اون را به کاخ سفید دعوت خواهد کرد، گفت: «قطعا این کار را خواهم کرد».

آگهی

ترامپ و کیم تفاهم‌نامه امضا کردند

دونالد ترامپ و کیم جونگ-اون، بعد از ظهر دوشنبه در سنگاپور و پس از زمانی بیش از دو ساعت گفتگو، سرانجام تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند.

دونالد ترامپ در زمان امضای تفاهم‌نامه‌ دوجانبه با ذکر این که «کیم بسیار باهوش است» گفت: «کره شمالی بسیار به سرعت به سمت هسته‌ای‌زدایی پیش می‌رود». وی افزود: «امروز روابط خوبی میان ما برقرار شد. ما توانستیم دربارۀ تمام سوژه‌ها صحبت کنیم و خوشحالیم که اکنون می‌توانیم این اسناد را مقابل شما امضا کنیم. هر دو طرف از این گفتگوها راضی هستند. موضوعات بسیاری در این توافقنامه مطح شده است. از همه برای تلاشی که در این راستا داشتند، سپاسگزارم.»

او در ادامه گفت: «ما در راستای بهبود شرایط پیش رفتیم، افتخار می‌کنیم که توانستیم یک خطر بزرگ را حل و فصل کنیم و در این زمینه از آقای کیم بسیار سپاسگزارم. ما امروز پیشرفت بسیار بزرگی داشتیم.»

کیم جونگ-اون نیز گفت: «امروز در این دیدار تاریخی توانستیم گذشته را به کناری بگذاریم و آینده جدیدی را پیش روی خود تصویر کنیم. دنیا از امروز تغییرات جدیدی را در عرصه بین‌الملل خواهد دید.»

دونالد ترامپ در اولین اظهار نظر خود مقابل رسانه‌ها پس از گفتگوی دو رهبر، اعلام کرد که مذاکرات بهتر از آنچه که او انتظار داشته است، پیش رفته و تنها کاری که باقی مانده، امضا کردن توافق است.

آگهی

مون جائه-این، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی به همراه شماری از مقامات رسمی این کشور نیز تماشاگر مراسم دیدار رهبران آمریکا و کرۀ شمالی بودند. او در واکنش به دیدار سنگاپور گفت: «من شب گذشته نخوابیدم. من هم در کنار مردم کشورم آرزو دارم که این نشست با موفقیت به پایان برسد و عصر جدیدی از غیرهسته ای شدن کامل، صلح و روابط جدید میان کرۀ شمالی، کرۀ جنوبی و آمریکا آغاز شود.»

کرۀ شمالی اصرار داشته است که در جریان نشست سنگاپور، این کشور و ایالات متحده آمریکا از موقعیت کاملا برابری برخوردار باشند. بنا بر اعلام مقامات برگزار کننده، در جریان مذاکرات نمایندگان دو طرف که پیش از دیدار دو رهبر انجام شد، نمایندگان کرۀ شمالی تاکید داشتند که ایالات متحده آمریکا در این دیدار، جایگاهی برابر با کرۀ شمالی داشته باشد.

آنها می‌خواستند که این اطمینان حاصل شود که هم در مراسم دیدار دو رهبر و هم در موضوع تامین امنیت، تصویری که از این کشور به جهان ارائه می‌شود همسطح با تصویری باشد که از آمریکا نمایش داده می‌شود. به همین دلیل شمار مقامات شرکت کننده در دیدار دو رهبر و حتی شمار رچم هایی که در مراسم دیدار استفاده شد، برابر بوده است. لوگوی این مراسم نیز توسط آمریکا طراحی شده و به تایید کرۀ شمالی رسیده است.

خبرگزاری دولتی چین در واکنش به نشست سنگاپور اعلام کرد که هیچکس انتظار ندارد که یک دیدار نیم‌روزه «تمام اختلافها را از بین ببرد و بی‌اعتمادی عمیقی که میان دو دشمن قدیمی وجود دارد را برطرف کند.»

چین هشدار داده است که به جای مسابقه برای رسیدن به نتایج، بهتر است مسیری دقیق و مستمر برای مذاکره انتخاب شود.

آگهی

در بیانیه خبرگزاری شین‌هوا آمده است: «طی کردنِ مسیر رسیدن به هدف غیرهسته‌ای کردن شبه جزیره و برقراری صلح و رفاه در منطقه، نیاز به صبر و درایت دارد.»

گفته می‌شود کیم جونگ-اون، پس از دست دادن تاریخی با دونالد ترامپ، در راهروهای هتل خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفته است: «برای خیلی‌ها در سراسر جهان [آنچه اکنون در سنگاپور می‌گذرد] باور نکردنی و چیزی مانند فیلم تخیلی است.»

بر اساس برآوردها کرۀ شمالی دارای ذخایر معدنی فراوانی است که احتمالا ارزش آن به ۶ تریلیون دلار می‌رسد. احیای دوباره مسیرهای ریلی و جاده‌ای در این کشور می‌تواند به پیونگ یانگ برای استفاده از این منابع کمک کند.

پیش‌بینی می‌شود یکی از اولین اقدامات، بازگشایی خطوط ریلی و جاده‌ای میان کرۀ شمالی و کرۀ جنوبی باشد. اقدامی که پیش از این در ماه آوریل مون جائه-این و کیم جونگ-اون بر سر آن توافق کردند.

توافق احتمالی با آمریکا چه فوایدی برای کرۀ شمالی دارد؟

از نظر کارشناسان، هر نوع پیشرفتی در گفتگوهای سنگاپور، برای کرۀ شمالی که در حال حاضر یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، یک فرصت اقتصادی بزرگ محسوب می‌شود.
مون جائه-این، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی طرحی را مبنی بر توسعۀ سه کمربند اقتصادی پیشنهاد کرده است. بر اساس طرح او، بهبودی روابط کرۀ شمالی با جامعه بین‌الملل، قلب صنعت کرۀ جنوبی را به اقتصاد کرۀ شمالی و سپس به اقتصاد چین و روسیه پیوند خواهد داد.

آگهی

پس از گفتگوی رو در روی دو رهبر که تنها با حضور مترجمان انجام شد، جلسه گسترده‌تری با حضور مقامات دو کشور برگزار گردید. دو رهبر بار دیگر، برای سومین بار از از زمان دیدار، با یکدیگر دست دادند.

REUTERS/Jonathan Ernst

پس از مذاکرات رهبران دو کشور که برخی پیش‌بینی کرده‌اند مدت آن به دو ساعت نیز برسد، آنها به دیگر مقامات رسمی حاضر در سنگاپور خواهند پیوست و نهار را مشترکا خواهند خورد.

در صورت موفقیت کیم جونگ-اون و دونالد ترامپ در دستیابی به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در حوزه دیپلماسی، آنگاه انتظار می‌رود که تغییرات مهمی در چشم انداز امنیت در شمال شرق آسیا ایجاد شود.

بسیاری رویدادهایی را که هم اکنون در حال وقوع است، با فروریختن دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ میلادی که اروپا را تغییر داد، مقایسه می‌کنند.

REUTERS/Jonathan Ernst

دست دادن کیم جونگ-اون و دونالد ترامپ تنها چند ثانیه طول کشید و چند کلمه‌ای نیز میان آنها رد و بدل شد. سپس هر دو راهی اتاق جلسه شدند و در مسیر رسیدن به اتاق، در راهروی هتل به یکدیگر لبخند می‌زدند.

آگهی

بسیاری از کره‌ای‌های ساکن سنگاپور در این روز دور هم جمع شدند تا دیدن این لحظات تاریخی را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

REUTERS/Tyrone Siu

رهبران دو کشور در حضور خبرنگاران با یکدیگر دیدار کرده و به یکدیگر دست دادند. هر دوی آنها ابراز امیدواری کردند که گفتگوهای موثری در پیش داشته باشند و به نتایج مهمی برسند.

دونالد ترامپ گفت: «احساس فوق‌العاده‌ای دارم. ما گفتگوهای مهمی خواهیم داشت که فوق‌العاده موفق خواهد بود. این باعث افتخار من است و شکی ندارم که ما روابط فوق‌العاده‌ای در پیش‌رو داریم.»

کیم جونگ-اون نیز گفت: «رسیدن به اینجا آسان نبود. برای برگزاری این نشست موانع بسیاری وجود داشت اما ما این موانع را پشت سر گذاشتیم و اکنون اینجا هستیم.»

رهبران دو کشور، هتل‌های محل اقامت خود را برای این دیدار تاریخی ترک کردند و هم اکنون رهسپار هتل جزیره سنتوزا هستند.

آگهی
REUTERS/Feline Lim

دونالد ترامپ در یکی از آخرین پیام‌های توییتری خود که از سنگاپور منتشر کرد، با اشاره به دیدار تاریخی پیش‌رو، مخالفان خود را بازندگانی توصیف کرد که همواره سیاستهای او را زیر سوال برده‌اند. او با اشاره به آمریکایی‌های زندانی در کرۀ شمالی، آزمایشهای موشکی و تحقیقات این کشور اعلام می‌کند که اکنون همۀ این حوادث متوقف شده‌اند. او با اشاره به مخالفانش می‌نویسد: «آنهایی که از همان ابتدا کارهای من را اشتباه می‌دانستند، دیگر چیزی نمی‌توانند بگویند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که نسبت به نتایج نشست سنگاپور خوشبین است. او دونالد ترامپ و کیم جونگ-اون را به دلیل «از بین بردن چرخۀ مخاطرات که در سال گذشته نگرانی‌های بسیاری را بوجود آورده بود» ستود. او اعلام کرد که سازمان ملل از این گفتگوها حمایت می‌کند.

آقای گوترش اعلام کرد که سازمان ملل آماده کمکهای انسانی به کرۀ شمالی است. سازمان ملل هم اکنون در تلاش برای تامین بودجه ۱۱۱ میلیون دلاری برای کمک به مردم کرۀ شمالی است و دونالد ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که باید کشورهای آسیایی به جای آمریکا برای تامین این کمک مالی، وارد عمل شوند.

بنا بر اعلام کاخ سفید، دونالد ترامپ روز دوشنبه با مون جائه-این، همتای خود در کرۀ جنوبی گفتگو کرده است. رئیس جمهوری کرۀ جنوبی نقش قابل توجهی در کاهش تنش‌ها در شبه جزیرۀ کره و گام برداشتن پیونگ یانگ در مسیر ضد هسته‌ای شدن ایفا کرده است.
دو رئیس جمهور در جریان این تماس تلفنی تاکید کرده‌اند که پس از نشست سنگاپور نیز برای حل و فصل اختلافات در کره «هماهنگی نزدیکی» با یکدیگر داشته باشند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران روز دوشنبه در واکنش به گفتگوهای سنگاپور گفت: «موضع ما دربارۀ تحولات شبه جزیره کره مشخص است. ما خواستار صلح و ثبات شبه ‏جزیرۀ کره هستیم و از هر گامی که برای رسیدن به این هدف و توسعه و رفاه این منطقه ‏برداشته شود، استقبال می‌کنیم.»

آگهی

با این وجود او هشدار داد: «با توجه به سوابق آمریکا و ترامپ و عدم اجرای تعهدات ‏این کشور بویژه در خصوص برجام که حتی متکی به قطعنامۀ شورای امنیت نیز بود، به ‏رفتار آمریکا و ترامپ خوشبین نیستیم. معتقدیم دولت کرۀ شمالی هم باید با هوشیاری و ‏دقت عمل کند. ماهیت رفتارهای دولت آمریکا به گونه‌ای است که نمی‌توان نسبت به ‏آن خوشبین بود و ما همواره با بدبینی به رفتارهای این کشور نگاه می‌کنیم. »

بنا بر گزارش رسانه‌ها، رهبر کرۀ شمالی پس از بازدید طولانی و شبانۀ خود از سنگاپور، تحت تاثیر تمیزی و زیبایی این شهر قرار گرفته است. او به ابراز احساسات مردم واکنش نشان می‌داده و اهالی شهر را با این بازدید غیرمنتظره شگفت زده کرده است.

او در جریان این بازدید شبانه گفته است که قصد دارد در آینده از دانش و تجربۀ پیشرفت سنگاپور در زمینه‌های مختلف استفاده کند.

بنا بر اخبار منتشر شده، رهبران دو کشور آمریکا و کرۀ شمالی برای ساعات اقامت در سنگاپور پیش از این دیدار تاریخی، دستورالعمل کاری رسمی ندارند. دونالد ترامپ بامداد دوشنبه در پیامی توییتری، حضور در سنگاپور را اتفاقی ارزشمند توصیف کرد. او نهار را در کاخ ریاست جمهوری این کشور به همراه لی هسین لونگ، نخست‎وزیر سنگاپور صرف کرد.

کیم جونگ-اون روز یکشنبه پس از ورود به سنگاپور با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد و شب هنگام نیز به همراه گارد حفاطتی خود، وزیر خارجۀ سنگاپور و جمع قابل توجهی از خبرنگاران برای گردش به ساحل رفت. او حتی با ویویان بالاکریشنان، وزیر خارجۀ سنگاپور عکسی سلفی گرفت که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

آگهی

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ به کیم پیشنهاد داده بود با هواپیمای اختصاصی ریاست جمهوری آمریکا سفر کند

ویدیوی لحظه تاریخی دیدار ترامپ و کیم

رئیس‌جمهوری کره جنوبی خواستار تشدید تلاش‌ها برای اتحاد دو کره شد