روباتی که آغوش خود را به روی انسانها باز می کند

روباتی که آغوش خود را به روی انسانها باز می کند
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت‌کنندگان گفته اند از بغل کردن این ربات لذت برده‌اند و اعلام کرده اند که تجربه این کار از آنچه گمان می‌کردند بهتر بوده است.

آگهی

دانشمندان در شهر اشتوتگارت آلمان بر روی روباتی کار می‌کنند که می‌تواند مخاطبانش را در آغوش بگیرد.

پژوهشگران «موسسه سامانه‌های هوشمند ماکس پلانک» با این پرسش کار خود را آغار کردند که اگر روباتها با دستهای فلزی‌شان ما را در آغوششان بفشارند ما احساسی مشابه آغوش انسانی را تجربه خواهیم کرد یا خیر؟

بررسی‌های رفتارشناسی نشان داده است که در آغوش گرفتن برای سلامت روانی و جسمی ما مفید است. در آغوش گرفتن یکدیگر می‌تواند از استرس و فشار خون بالای افراد بکاهد و حتی ممکن است علائم سرماخوردگی شدید را نیز بهبود بخشد.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مطالعه‌ای که ۳۰ نفر درآن شرکت کردند روبات مذکور برخی‌ها را برای زمانی کوتاه و برخی دیگر را برای زمانی طولانی‌تر در آغوش کشید همچنین بعضی‌ها را کمی محکم تر از برخی دیگر بغل کرد.

اما نتیجه چندان ناخوشایند نبود و اکثر شرکت‌کنندگان از تجربه خود راضی بودند. این روبات که هاگی‌بات (HuggieBot) نام دارد هم قامت یک فرد معمولی است. شرکت‌کنندگان گفتند از بغل کردن این ربات لذت برده‌اند و تجربه این کار از آنچه گمان می‌کردند بهتر بوده است.

دانشمندان پس از آزمایش نخستین حالا بر روی این مسأله متمرکز اند که آغوش روباتها تا چه حد می‌تواند احساس مثبت و آرامبخش در افراد ایجاد کند.

بیشتر شرکت‌کنندگان، در آغوش کشیدن روبات را تجربه‌ای خوب توصیف کردند.

تونی بلپیم، پژوهشگر دانشگاه پلی‌موث در برتانیا می‌گوید:‌ «فکر می‌کنم تقاضا برای بازسازی آغوش یا تماس عاطفی زیاد است پس چرا از روبات برای این کار استفاده نکنیم؟‌» اما برخی دیگر از متخصصان نگران استفاده از روبات برای کاری هستند که همیشه فقط از سوی انسانها انجام شده است.

سیندی بتل از دانشگاه می‌سی‌سی‌پی می‌گوید:‌ «خطر آموزش دادن روبات‌ها برای در آغوش گرفتن مردم آن است که ممکن است افراد از نظر عاطفی به روباتها وابسته شوند.» این پژوهشگران می‌گویند نگران آن هستند که برخی افراد چنان به روبات‌ها وابسته شوند که دیگر نیازی به ارتباط با افراد دیگر نبینند و به این ترتیب منزوی شوند.

سیندی بتل می‌گوید‌: «آغوش ربات‌ها نباید جایگزین آغوش انسانی شود.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روباتهای انسان نما دستیار شخصی

روباتی برای اجرای مناسک مذهبی ترحیم در ژاپن

دانشمندان برای اولین بار موفق شدند روی آب بنویسند