هشدار سازمان ملل درباره خشکسالی در خاورمیانه و شمال آفریقا

هشدار سازمان ملل درباره خشکسالی در خاورمیانه و شمال آفریقا
Copyright 
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان با مشکل کم‌آبی روبرو هستند و انتظار می‌رود با گرمایش زمین این شمار همچنان افزایش یابد.

آگهی

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا با توجه به غباری که کویرهای این مناطق را در می‌نوردد باید خود را برای کمبود آب و خشکسالی پیش رو آماده کنند.

در چهل سال گذشته خشکسالی در این مناطق بیشتر و طولانی‌تر شده است. بر اساس گزارش اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل،‌ فائو، این مناطق سهمی از کمترین ذخایر آب آشامیدنی جهان را دارند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گزارش این سازمان می‌افزاید که این شرایط احتمالا با وجود تغییرات اقلیمی بدتر نیز خواهد شد. بنابراین کشورهای این منطقه باید از اینکه با عوارض خشکسالی مقابله کنند فراتر بروند و بتوانند برنامه‌هایی مؤثر برای رویارویی با شرایط بدتر به کار ببندند.

رنه کاسترو معاون فائو گفت:‌ «باید بتوانیم خشکسالی‌ها را به درستی دریابیم و مدیریت کنیم، و از سیاست ارائه پاسخ‌های اضطراری به سوی سیاستی پویاتر و برنامه‌ریزی دراز مدت پیش برویم تا از خطرات بکاهیم و مقاومت بیشتری ایجاد کنیم.»

خیمه یک چوپان در موریتانی که ماه‌ها با گله‌اش در پی آب سرگردان است. عکس از رویترز

این گزارش به کشورهای این مناطق توصیه می‌کند کشاورزی محصولاتی را در پیش بگیرند که به آب کمتری نیاز دارند و از سیستم‌های آبیاری با بازدهی بالا و هرزرفت کم بهره‌ ببرند و همچنین از آنها می‌خواهد تا از شمار دام‌ها بکاهند به منظور آنکه بافت گیاهی طبیعی در اثر مصرف (چراندن دامها) زیاد از میان نرود.

برخی از روستاهای حاشیه کویر صحرا در جنوب غربی مراکش از پروژه تبدیل مه به آب برای جبران کمبود آب استفاده می‌کنند.

بنا بر گزارش سازمان ملل افزایش جمعیت و تقاضای غذا همراه با کاهش منابع آب و زمین‌های کشاورزی می‌تواند به دو برابر شدن قیمت غذا و ایجاد ناآرامی‌های مدنی در کشورهای در حال توسعه بیانجامد.

براساس گزارش سال ۲۰۱۸ اداره توسعه آب سازمان ملل، بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان با مشکل کم‌آبی روبرو هستند و انتظار می‌رود با گرمایش زمین این شمار همچنان افزایش یابد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا ممکن است به زودی «حشره‌خوار» شویم؟

حمله احتمالی به ایران چه خطراتی برای اسرائیل خواهد داشت؟

موضع‌ احزاب سیاسی و گروه‌های مختلف در پارلمان اروپا در مورد تنش نظامی ایران-اسرائیل چیست؟