محرومیت زنان از حضور در ورزشگاه های ایران؛ حاشیه پر رنگ دیدار با مراکش

جنبش حمایت از ورود زنان به استادیوم های ایران
جنبش حمایت از ورود زنان به استادیوم های ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک عضو شبکه هواداری فوتبال در اروپا می گوید: «ناتوانی فیفا در متقاعد کردن مقامات ایرانی برای تغییر این رویه یک رسوایی بزرگ برای فدراسیون جهانی به حساب می آید.»

آگهی

برخی اعضای جنبش حمایت از ورود زنان به استادیوم های ایران موسوم به «اوپن استادیومز» برای ترویج شعارها و تلاش برای انعکاس جهانی خواسته های خود روز جمعه در ورزشگاه سن پترزبورگ، محل برگزاری دیدار ایران و مراکش، حضور یافتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک عضو زن این جنبش که می گوید به نمایندگی از قشر محروم از حق ورود به ورزشگاه ها در روسیه حضور پیدا کرده است، در میان تماشاگران پلاکاردی را برافراشته بود که بر روی آن شعار «به دسترسی زنان ایرانی به استادیوم ها کمک کنید» درج شده بود.

مسئولان حکومت ایران با این بهانه که فضای مردانه حاکم بر ورزشگاه ها از نظر فرهنگی با حضور زنان سنخیت ندارد این قشر فعال از جامعه را از ورود به استادیوم های ورزشی، به خصوص در جریان رقابت های فوتبال که از محبوبیت زیادی در این کشور برخوردار است، محروم کرده اند.

این جنبش در تازه ترین مطلبی که بر روی صفحه توییتر خود منتشر کرده با اشاره به سیزدهم مهر ماه سال ۱۳۶۰، روز برگزاری یکی از دربی های مشهور پایتخت میان پرسپولیس و استقلال، از آن به عنوان آخرین حضور قانونی زن ها در یک استادیوم فوتبال یاد کرده است.

سیلویا شینک، دومیدانی کار زن سابق آلمان که اینک به عنوان یک حقوق دان در سازمان غیر دولتی شفافیت بین الملل عضویت دارد و یکی از اعضای شورای اجرایی فیفا در زمینه حقوق بشر نیز به شمار می رود پیشتر در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرده بود که جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در سفر به تهران این مسئله را پیگیری کرده و در این خصوص با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز مفصل گفتگو کرده است.

بیشتر بخوانید:

جنبش «اوپن استادیومز» هم اکنون حمایت بسیاری از سازمان ها و نهادهای حقوق بشری و ورزشی از جمله «شبکه هواداری فوتبال» در اروپا موسوم به Football Supporters Europe را به همراه دارد.

مارتین ایندمان، یکی از اعضای شبکه هواداری فوتبال در اروپا در این خصوص می گوید: «ما با بسیاری از سازمان ها در خصوص مسائل حقوق بشری همکاری داریم و محرومیت زنان ایرانی از ورود به ورزشگاه ها و حمایت از تیم های محبوب خود را نمونه ای از یک بی عدالتی آشکار می دانیم». وی همچنین در ادامه تاکید می کند که «ناتوانی فیفا در متقاعد کردن مقامات ایرانی برای تغییر این رویه یک رسوایی بزرگ برای فدراسیون جهانی به حساب می آید.»

انعکاس حامیان ورود زنان به ورزشگاه های ایران در رسانه های فرنسه

مانع ایجاد شده برای زنان سبب شده است تا ورزشگاه های ایران به تازگی شاهد حضور زنان و دختران «پسرنمایی» باشد که تغییر ظاهر و پوشش مردانه را به عنوان راه حلی موقت برای رویارویی با این محدودیت انتخاب کرده اند. 

گفتنی است با رسانه ای شدن این تاکتیک، ماموران ویژه و انتظامات ورزشگاه ها طی ماه های اخیر حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع پیدا کرده اند و موفق به شناسایی موارد متعددی از دختران پسرنما شده اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایسلند موفق شد آرژانتین را متوقف کند؛ مسی پنالتی از دست داد

دو دختر پسرنما در تلاش برای ورود به ورزشگاه تبریز بازداشت شدند

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد