تلاش سازمان ملل برای واگذاری کنترل حدیده به کمیته بین‌المللی

نبرد بندر حدیده میان نیروهای حوثی و نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان
نبرد بندر حدیده میان نیروهای حوثی و نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مارتین گریفیس، فرستاده ویژه سازمان ملل، در تلاش است تا در جریان مذاکرات خود با نیروهای حوثی، آنها برای واگذاری مدیریت بندر حدیده به کمیته‌ تحت نظارت سازمان ملل متقاعد کند.

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه و پشت درهای بسته، نشستی ویژه را برای بررسی آخرین وضعیت جنگ داخلی در یمن برگزار کرد. نشستی که در واکنش به حمله نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی برگزار شد ولی تاکنون نتایج آن منتشر نشده است.

ابراز نگرانی‌ها در خصوص بروز فاجعه انسانی در یمن پس از آن افزایش یافت که نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان از روز چهارشنبه حملات جدیدی را علیه نیروهای حوثی مستقر در بندر حدیده آغاز کردند.

با وجود ادعای قبلی نیروهای ائتلاف مبنی بر تصرف فرودگاه بندر حدیده، نیروهای حوثی روز دوشنبه این ادعا را رد کردند. بر همین اساس گزارش‌ها حاکی از بمباران سنگین این فرودگاه و مناطق اطراف آن توسط نیروی هوائی ائتلاف است و درگیری‌ها میان دو طرف برای تسلط بر این فرودگاه ادامه دارد.

هزاران تن از ساکنان بندر حدیده و شهرها و روستاهای اطراف آن پس از آغاز حملات هوائی سنگین نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی ناچار به ترک شهرهای خود شده‌اند.

بیشتر بخوانید:ورود نیروهای تحت رهبری عربستان به فرودگاه حدیده در یمن

در چنین شرایطی مارتین گریفیس، فرستاده ویژه سازمان ملل، در تلاش است تا در جریان مذاکرات خود با نیروهای حوثی، آنها را برای واگذاری مدیریت بندر حدیده به کمیته‌ تحت نظارت سازمان ملل متقاعد کند.

بندر حدیده، از اصلی‌ترین معابر ورود کالا به یمن محسوب می‌شود و نقش مهمی در انتقال کمک‌های بشر‌دوستانه به غیرنظامیان این کشور دارد.

انسداد این بندر از سوی نیروهای حوثی يا تخريب آن بر اثر درگیری میان دو طرف می‌تواند موجب بروز فاجعه انسانی در یمن شود. امری که نگرانی شورای امنیت سازمان ملل را نیز برانگیخته است.

بیشتر بخوانید:مفاد طرح صلح یمن افشاء شد

تحلیلگران معتقدند که پذیرش واگذاری بندر حدیده از سوی نیروهای حوثی که ادعا می‌شود تحت حمایت ایران هستند، آنها را در برابر ائتلاف تحت رهبری عربستان به شدت در موضع ضعف قرار خواهد داد و حتمی ممکن است دسترسی آنها را به معابر مورد نیاز برای تامین سلاح دچار مشکل کند.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز گفته است که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و باید از طریق گفتگوهای سیاسی به این بحران پایان داد.

سازمان ملل متحد نیز در حال نهایی کردن طرحی برای برقراری صلح در یمن و تشکیل دولت دوران‌ گذار است.

جنگ داخلی یمن پس از آن آغاز شد که شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ میلادی کنترل شهر صنعا، پایتخت یمن را در اختیار گرفتند. از آن پس درگیری بین شورشیان حوثی و نیروهای یمنی تحت ائتلافی شامل نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رییس جمهوری در تبعید یمن که توسط عربستان سعودی رهبری و از سوی امارات عربی متحده حمایت می‌شود، ادامه داشته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شورای امنیت خواستار ادامه فعالیت بندر حدیده یمن شد

یمن؛ آوردگاه سیاست‌های جاه‌طلبانه ایران و عربستان

ائتلاف به رهبری عربستان عملیات بازپس‌گیری بندر حدیده یمن را آغاز کرد