اتحادیه اروپا اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد

اتحادیه اروپا اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا بریاست فدریکا موگرینی اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد.

آگهی

بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای سه شنبه مشروعیت دادگاه محمد ثلاث را به زیر سوال برد و اعلام کرد این اعدام سوالاتی جدی درباره احترام جمهوری اسلامی به حقوق اساسی و روند دادرسی ایجاد کرده است. در این بیانیه می خوانیم که محمد ثلاث «تحت شکنجه» و بدون دسترسی به وکیل وادار به اعتراف، و در یک «روند قضایى شتابزده» به اعدام محکوم شده است.

اتحادیه اروپا با انتشار این بیانیه بار دیگر گفت که این نهاد مخالف اجرای حکم اعدام در سراسر جهان است. در بیانیه بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا که ریاست آن به عهده فدریکا موگرینی است هم چنین می خوانیم: «حکم اعدام مجازاتی غیرانسانی است که نمی‌تواند مانع بازدارنده باشد و بیانگر نفی غیرقابل پذیرش کرامت و کمال انسانی است».

پیش تر روز دوشنبه، هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اعدام عجولانه آقای ثلاث آخرین مثال از عدم احترام رژیم ایران به حقوق بشر شهروندان این کشور است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه عدم دسترسی محمد ثلاث قبل و طی جلسات دادگاه را «به شدت ناعادلانه» خواند و تصریح کرد که «شاهدان اصلی که می‌توانستند شهادت دهند آقای ثلاث در زمان مرگ ماموران پلیس در بازداشت پلیس به سر می‌برده است، پذیرفته نشدند.»

خانم نوئرت با اشاره به دستگیری حداقل ۳۰۰ درویش از ماه فوریه و بدرفتاری ماموران پلیس با این افراد افزود: «اجرای حکم اعدام بدون فراهم کردن فرآیند دادرسی و محاکمه عادلانه و ضمانت تجدیدنظرخواهی که حق محمد ثلاث بود، نقض آشکار تعهدات بین‌المللی حقوق بشری ایران است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین از هم‌پیمانان این کشور خواست تا در محکوم کردن ایران به خاطر اعدام «بی‌رحمانه و ناعادلانه» آقای ثالث با آمریکا همراه شوند و همزمان از مقامات ایران درخواست کرد تا صدها درویش را که به خاطر عقایدشان در زندان به سر می‌برند آزاد کنند.

محمد ثلاث از دراویش گنابادی متهم بود روز ۳۰ بهمن سال گذشته با اتوبوس به میان ماموران انتظامی رفته و یک سرباز وظیفه و دو گروهبان نیروی انتظامی را عمدا کشته است.

دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی کشکولی پس از برگزاری سه جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده حکم قصاص محمد ثلاث را در اسفند ماه گذشته صادر کرد در حالی‌ که وی گفته بود هیچ‌کدام از اتهاماتش را قبول ندارد.

زینب طاهری، وکیل محمد ثلاث پس از اعدام وی نوشت که جسد ثلاث بدون اذن اولیاء دم با حضور بیش از ۲۰۰ مامور امنیتی در قبرستان دارالسلام بروجرد به خاک سپرده شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأئید بازداشت وکیل محمد ثلاث؛ آمریکا خواستار آزادی زینب طاهری شد

اصغر فرهادی از اتهامات سرقت ادبی تبرئه شد

ایران یک نفر را به اتهام ارتباط با «موساد» و انجام حمله پهپادی در اصفهان اعدام کرد