بزرگترین مرکز بازیافت زباله در اروپا چگونه ساخته شد؟

 بزرگترین مرکز بازیافت زباله در اروپا چگونه ساخته شد؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مبتکر طرح بزرگترین مرکز بازیافت زباله در اروپا از تجربه‌هایش می‌گوید

آگهی

بازیافت زباله باعث می‌شود از میزان نیاز به زمین برای دفن زباله و شکل‌های دیگر دور ریختن زباله کاسته شود. زباله را می‌توان به سوخت، کود یا مواد دیگر تبدیل کرد. این کار منجر به کاهش آلاینده ها انتشار گازهای گلخانه‌ای می شود. 

مرکز مدیریت بازیافت زباله در لیوبلانا،‌ پایتخت اسلوونی یکی از طرح‌هایی است که برای حفاظت از محیط زیست در اروپا انجام می شود. این طرح یکی از بزرگترین پروژه‌هایی زیست محیطی‌ای است که صندوق انسجام اروپا در راستای همکاری منطقه‌ای انجام می‌دهد.

سالانه ۱۷۰ هزار تن زباله در این مرکز بازیافت می شود. ۹۸ درصد این زباله ها به اشیاء جدید، کود یا سوخت زیستی تبدیل می شود. به خاطر تولید سوخت زیستی،‌ این مرکز از لحاظ انرژی خود کفاست. 

آئورورا خبرنگار یورونیوز با میتیا پرزنیک، مدیر و مبتکر این طرح گفتگو کرده است.

یورونیوز: ایده این طرح چگونه به ذهنتان رسید؟

میتیا پرزنیک:‌ «بخشی از این فعالیت‌ها در سال ۲۰۰۰ میلادی شروع شد. وقتی که اسلونی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد، مجبور بودیم در زمینه مدیریت زباله بسیاری از قانون‌ها را تغییر دهیم و قوانین جدید وضع کنیم. تا آن موقع بخش عمده زباله‌ها به محل‌های دفن زباله فرستاده شده است. طبق قوانین جدید این کار باید متوقف می‌شد. در نتیجه فکر کردیم که باید زباله را تفکیک و بازیافت کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یورونیوز:‌ به نظرتان ین طرح در اسلونی و در اروپا چه تاثیری خواهد داشت؟

میتیا پرزنیک:‌ «زباله‌های شهری در اسلوونی به مراکز دفن زباله فرستاده می‌شد. این به معنی هدر رفتن انرژی و مواد مختلف بود. به‌راه‌اندازی این مرکز برای تفکیک و بازیافت زباله،‌ باعث بهبود روند بازیافت زباله شد. همچنین توانسته‌ایم سوخت حاصل از زباله را جانشین برخی سوخت‌های دیگر بکنیم؛ و در نتیجه بالاخره میزان زباله‌ای را که در زمین دفن می‌شود به مقدار زیاد کاهش دهیم. در این کارخانه جدید تنها ۲ درصد زباله باقی می‌ماند و باید در زمین دفن شود و ۹۸ درصد دیگر به سوخت تبدیل می شود.»

**بیشتر بخوانید: **

بزرگترین مرکز بازیافت زباله در لیوبلیانا

یورونیوز: از اینکه توانستید طرح اولیه را به این جا برسانید چه احساسی دارید؟‌

میتیا پرزنیک:‌ «احساس افتخار می‌کنم . این ایده مربوط به ۲۰ سال پیش است. از همان موقع شروع به تحقیق کردم. خوشحالم که توانستیم از تجربه‌هایی که در مورد دفن زباله، استخراج و کاربرد گاز داشتیم،‌استفاده کنیم. دانشی که از این تجارب به دست آوردیم در این پروژه نقش اساسی داشت. برای این کارها به فرایندهای مختلف نیاز داشتیم که همه دست پرورده من هستند. کار را شروع کردم و تمام مراحل مربوط به بررسی، مقایسه فناوری های مختلف را انجام دادم. سپس از کمیسیون اروپا درخواست بودجه کردم. چون انجام این پروژه اصلا کم هزینه نیست! سه سال و نیم طول کشید تا پروژه عملی شود. خوشحالم که پروژه این قدر طول کشید چون پروژه بزرگی است و کاری نیست که یک شبه صورت بگیرد.»

بیش از نیمی از بودجه این طرح را صندوق انسجام اتحادیه اروپا تامین می کند. افتتاح این کارخانه بازیافت زباله در لیوبلیانا باعث شده است شهروندان به تفکیک زباله بیشتر توجه کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجربه‌های اروپایی؛ کدام کشورها در بازیافت زباله‌ها پیشتازند؟

ده کشوری که بیشترین پسماندهای صنعتی را از اتحادیه اروپا وارد می‌کنند

واکنش‌ها به «بریدن گوش» کودک کار توسط ماموران شهرداری تهران