اسلوونی؛ مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز تفکیک و بازیافت زباله در اروپا

با همکاری The European Commission
 اسلوونی؛ مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز تفکیک و بازیافت زباله در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

طی دو سال این مرکز نحوه بازیافت زباله برای مردم اسلوونی را تغییر داده است.

بازیافت زباله منجر به کاهش آلاینده ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای می شود و در حفاظت از محیط زیست نقش مهمی دارد. بزرگترین و مدرن‌ترین مرکز تفکیک و بازیافت پسماندهای شهری در اروپا، در پایتخت اسلوونی قرار دارد. ساخت این مرکز بخشی از یکی از بزرگترین پروژه‌هایی زیست محیطی‌ اروپاست.

این طرح موسوم به «رکرو-لیوبلانا» مدرن‌ترین مرکز مدیریت تفکیک و بازیافت زباله» در اروپا، و بزرگترین مرکز بازیافت پسماندهای شهری در اسلوونی است. زباله‌های ۵۸ منطقه در لیوبلانا برای تفکیک سر از این جا در می آورند. 

این طرح با بودجه‌ای معادل ۱۵۵ میلیون یورو انجام می‌شود که حدود ۷۷.۵ میلیون یورو آن را صندوق انسجام اتحادیه اروپا، در راستای همکاری منطقه‌ای تامین می‌کند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سالانه ۱۷۰ هزار تن زباله در «مرکز مدیریت تفکیک و بازیافت زباله» می شود. ۹۸ درصد این زباله‌ها به اشیاء جدید، کود یا سوخت‌زیستی تبدیل می شود. بیش از نیمی از بودجه این طرح را صندوق انسجام اتحادیه اروپا تامین می کند.

در لیوبلانا اگر کسی زباله را تفکیک نکند،‌ عجیب است

ادیتا سابیک دانشجو است و در لیوبلانا زندگی می‌کند. او هر ماه چهار بار راهنمای کسانی می‌شود که می‌خواهند از مرکز بازیافت زباله در پایتخت اسلوونی دیدن کنند. او می‌گوید:‌ « از ۱۰ سال گذشته زباله‌هایم را تفکیک می‌کنم. از وقتی کارخانه بازیافت در لیوبلانا افتتاح شده است،‌ خیلی چیزها در زندگی من تغییر کرده است.»‌

او می‌افزاید طی دو سال  مرکز بازیافت پسماندهای شهری در لیوبلانا، نگاه مردم را به حفاظت از محیط‌زیست تغییر داده و باعث شده است در زندگی روزمره به تفکیک زباله بیشتر توجه کنند.  او می‌گوید:‌ «ابتد مردم می پرسیدند چرا باید زباله ها را تفکیک کنیم؟‌ وظیفه ما نیست. در قبال آن پولی دریافت نمی کنیم. اما بعد از یکی دوسال مردم کمک متوجه اهمیت این مسئله شدند. برای آنها عادی شده است. از نظر آنها فضای شهری به طبیعت دوم تبدیل شده است. اگر در خیابان کسی را ببینند که زباله‌ها تفکیک نمی‌کند، برایشان عجیب است.» 

بیشتر بخوانید: اسلوونی؛ الگوی اقتصاد چرخه‌ای در بازیافت زباله‌های ساختمانی

Smart Regions | Recycling

به خاطر تولید سوخت زیستی،‌ این مرکز از لحاظ انرژی خود کفاست. مرکز بازیافت زباله در فضاهای شهری جاهایی برای کمپوست رایگان قرار داده است. سالانه ۸۰۰ الی ۱۰۰ متر مکعب کودهای تولید شده در «پارک تیولی» مورد استفاده قرار می گیرد.

تانیا کارنر، یکی از نمایندگان شهرداری توضیح می دهد که این ابتکار از جهات مختلف بسیار مهم است. او می‌گوید: «به نظر من چرخه بازیافت کامل است. راهی برای استفاده مجدد از زباله ها وجود دارد. مثل کمپوست کردن. به این ترتیب هزینه مراقبت و و نگهداری از فضای سبز شهری کاهش پیدا می کند. مرکز بازیافت زباله در لیوبلانا الگویی برای تمام اروپاست.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

پاکسازی آب دریا از طریق بازیافت مو؛ گام آرایشگران بریتانیایی در حفاظت از محیط زیست

دبی به یک شهر کاملا هوشمند تبدیل می‌شود