درخواست ۱۸ چهره سرشناس زن ایرانی از فیفا برای پایان دادن ممنوعیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها

زنان ایرانی در استادیوم آزادی تهران
زنان ایرانی در استادیوم آزادی تهران Copyright مهدی نصیری، ایلنا
Copyright مهدی نصیری، ایلنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در میان امضا‌کنندگان این نامه، نام‌های شیرین عبادی، گوگوش، مهرانگیز کار، شهره آغداشلو و شهرنوش پارسی‌پور دیده می‌شود.

آگهی

هجده تن از چهره‌های زن سرشناس ایرانی در نامه‌ای سرگشاده به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، از این نهاد بین‌المللی درخواست کرده‌اند تا از دولت ایران بخواهد به ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها پایان دهد.

در میان امضا‌کنندگان این نامه، نام‌هایی نظیر شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، گوگوش، خواننده، مهرانگیز کار، وکیل مدافع حقوق بشر، شهره آغداشلو، بازیگر، شهرنوش پارسی‌پور، نویسنده، نازنین بنیادی، بازیگر و نیره توحیدی، استاد دانشگاه دیده می‌شود.

نویسندگان نامه با انتقاد از رویکرد  فیفا در قبال مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها، خواستار اتخاذ سیاست تنبیهی مطابق با آئین‌نامه فدراسیون بین‌المللی فوتبال شده و نوشته‌‌اند: «ما زنان ایرانی و امضا کنندگان این نامه خاطرنشان می‌کنیم که فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا برای مدت زمانی طولانی چشمان خود را بر ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی در ایران بسته است. این ممنوعیت بیانگر نقض یکی از اصول بنیادین فیفا است. ماده چهارم اساسنامه‌ فیفا می‌‌گوید که تبعیض از هر نوعی «به شدت ممنوع است و به وسیله خروج و تعلیق قابل مجازات است.» سیاست‌های فیفا و اظهارات نظر‌ها و بیانیه‌های پیشین آن، با توجه به اینکه ایران بدون اینکه با هیچ تبعاتی مواجه شود، از پایان دادن به ممنوعیت زنان در ورود به ورزشگاه‌ها خودداری کرده است، توخالی به نظر می‌رسد.»

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، پس از سفری که در ابتدای سال میلادی جاری به تهران داشت گفته بود حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به وی قول داده است ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را لغو کند. با این حال با گذشت ماه‌ها از این وعده، مقامات ایران همچنان از حضور زنان ایرانی در استادیوم‌ها ممانعت به عمل می‌آورند.

در این نامه همچنین با اشاره به ورود زنان ایرانی به ورزشگاه آزادی تهران در جریان مسابقه ایران- اسپانیا در چارچوب رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ آمده است: « تصاویر منتشر شده از زنان و مردانی که شانه به شانه در فضایی امن و شادی‌آفرین به تماشای بازی در روی پرده بزرگ داخل استادیوم نشستند، واضح‌ترین شاهد برای اثبات نادرستی دلایلی است که برای ممنوعیت ارائه می‌شود. ما از فیفا می‌خواهیم که بر اصول خود بایستد و ایران را در خصوص نقض یکی از اصول بنیادین خود پاسخگو نگهدارد و از جمهوری اسلامی بخواهد که به صورت کامل به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم پایان دهد.»

بیشتر بخوانید:

در این نامه سرگشاده ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها بخشی از از مسئله بزرگتر تبعیض به زنان در نظام حقوقی جمهوری اسلامی خوانده شده و آمده است: «ذهنیتی که زنان را از حضور در ورزشگاه‌ها منع می‌کند، همان ذهنیتی است که زنان را از سفر کردن به تنهایی منع می‌کند و همان ذهنیتی است که از برخورداری حقوق برابر آنها در دادگاه ممانعت به عمل می‌آورد.»

شیرین نشاط، هما سرشار، شهرنوش پارسی‌پور و بنفشه اخلاقی از دیگر امضاکنندگان این نامه هستند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیفا کنترل فدراسیون فوتبال اروگوئه را در دست گرفت

روحانی به وزارت ورزش: حضور زنان در استادیوم آزادی ادامه یابد

فیفا به شبکه‌های تلویزیونی: روی «زنان جذاب» زوم نکنید