انتخابات ترکیه؛ انتقاد اروپا از تبعیض های دولتی علیه احزاب مخالف

انتخابات ترکیه؛ انتقاد اروپا از تبعیض های دولتی علیه احزاب مخالف
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان امنیت و همکاری های اروپا اعلام کرد هر چند در انتخابات اخیر ترکیه تقلبی رخ نداده است اما دولت ترکیه برخلاف نص صریح قانون اساسی شرایط تبعیض آمیز تبلیغاتی برای احزاب مخالف دولت بوجود آورده است.

آگهی

احزاب مخالف و رقیب در ترکیه با وجود پذیرش شکست در انتخابات روز یکشنبه ترکیه، اعلام کردند کارزار انتخاباتی آنها در شرایطی کاملا تبعیض آمیز برگزار شد. در حالیکه دولت موظف است طبق مفاد قانون اساسی شرایط یکسان تبلیغات انتخاباتی برای تمام احزاب را فراهم کند. موضوعی که سازمان امنیت و همکاری های اروپا آنرا تایید کرده است. 

این سازمان با انتقاد از دولت ترکیه سرکوب های دوران تبلیغات انتخاباتی و علیه فعالان سیاسی رقبای حزب عدالت  و توسعه را محکوم کرد. ایگناسیو سانچز، نماینده و ناظر این سازمان در ترکیه گفت: « محدودیت ها علیه اعضای احزاب مخالف دولت مسلما تاثیرات فراوانی بر نتیجه انتخابات داشته است.» وی گفت امیدوار است ترکیه این سرکوب ها و محدودیت ها را هرچه سریعتر لغو کند.  

با این حال ناظران این سازمان در گفتگو با خبرگزاری ها پس از انتخابات اعلام کردند شاهد تخلف و اشتباه عمده ای در جریان انتخابات اخیر نبوده اند. 

شورای عالی انتخابات ترکیه دوشنبه اعلام کرد رجب طیب اردوغان با کسب اکثریت مطلق آرا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سعدی گوون، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه در نخستین ساعات بامداد دوشنبه ۴ تیر در یک نشست خبری با اعلام این که تا این لحظه ۹۷.۷ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شمارش شده، گفت که براساس نتایج، رجب طیب اردوغان اکثریت مطلق آرا در انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده است.

آقای گوون در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه تصریح کرد: «تا این لحظه ۹۷.۷ درصد آرا شمارش شده و آرای شمارش نشده در نتیجه انتخابات تاثیری ندارد.»

این در حالی است که احزاب عدالت و توسعه، جمهوری خلق،‌ دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی‌گرا و حزب خوب نیز همگی توانستند از حد نصاب ۱۰ درصد آرا برای حضور در مجلس برخوردار شوند.

ائتلاف جمهور (مردم) شمال حزب عدالت و توسعه و حزب راست ملی‌گرای «حرکت مردم» با وجود کسب بیش از ۵۰ درصد آراء نتوانست اکثریت قاطع کرسی های پارلمان ترکیه را به دست آورد. دلیل این موضوع موفقیت حزب کرد «دمکراتیک خلق‌ها» در کسب حد نصاب ۱۰ درصدی حضور در پارلمان بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان با اختیارات جدید سوگند یاد می‌کند؛ نظام جدید حکومتی با رئیس قدیمی

پایان رای‌گیری در انتخابات ترکیه؛ محرم اینجه نسبت به احتمال تقلب هواداران اردوغان هشدار داد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین