درهای بانک‌های فرانسه به روی دانشجویان ایرانی بسته است

امتناع بانک های فرانسوی از باز کردن حساب برای دانشجویان ایرانی
امتناع بانک های فرانسوی از باز کردن حساب برای دانشجویان ایرانی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در آمریکای تحت ریاست «دونالد ترامپِ دشمن» از مشکلی که دانشجویان ایرانی در فرانسه با آن روبرو هستند خبری نیست.

آگهی

روزنامه فیگارو در مطلبی به مشکلات دانشجویان ایرانی در فرانسه برای باز کردن حساب بانکی اشاره کرده است. در این گزارش اشاره شده است که اغلب بانک های فرانسوی از بیم تهدید و تحریم های آمریکا از باز کردن حساب برای دانشجویان ایرانی امتناع می کنند. این مسئله سبب شده تا وزیر علوم ایران از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بخواهد برای مشکل یادشده راه حلی پیدا کند.

فیگارو در ابتدای گزارش خود جوانان ایرانی را فعال در فضای مجازی و بسیار شیفته غرب توصیف و تصریح کرده که دانشجویان دانشگاه های جمهوری اسلامی برای ادامه تحصیل به اروپا و آمریکا، کشوری که «شیطان بزرگ» لقب گرفته چشم دوخته اند.

در این گزارش آمده است که روسای بسیاری از دانشگاه های آمریکا هر سال به دنبال جذب بهترین دانشجویان ایرانی هستند و این مسئله حتی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، مسئولی که بیشترین ضدیت با آمریکا را داشت نیز صدق می کرد. به عنوان مثال تاکید شده است که پنج دانشجوی برتر هر دوره پس از فارق التحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف با دریافت کمک مالی و «گرین کارت» جذب دانشگاه های بزرگ آمریکا می شوند.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری ایران که اخیرا به همراه تعدادی از روسای دانشگاه ها به فرانسه سفر کرده و از چندین دانشگاه این کشور دیدن کرده، در گفتگو با فیگارو می گوید که دانشجویان ایرانی ترجیح می دهند در دانشگاه های انگلیسی زبان به تحصیل ادامه دهند. او با اینحال خاطرنشان می کند که «بدلیل روابطی که با فرانسه داریم، برخی دانشجویان به تحصیل در این کشور ترغیب می شوند که دارای موسسات آموزشی معتبری همچنون سوربون است.»

در این گزارش آمده است که حدود ۱۸۰۰ دانشجوی ایرانی تحصیلات خود را در فرانسه ادامه می دهند. نکته مثبت ماجرا این است که برغم روابط نه چندان مطلوب میان تهران و پاریس، مشکل چندانی برای دریافت ویزا وجود ندارد، مسئله ای که منصور غلامی نسبت به آن ابراز رضایت می کند. اما مشکل از آنجا آغاز می شود که دانشجویان ایرانی برای باز کردن حساب بانکی به یک موسسه مالی روی می آورند.

وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری ایران با ابراز تاسف از اینکه اغلب بانک های فرانسوی به طور کلی از باز کردن حساب برای این دسته از دانشجویان امتناع می ورزند، تاکید می کند که این مورد را با فردریک ویدال، همتای فرانسوی خود در میان گذاشته است. آقای غلامی در این زمینه می گوید: «امیدواریم دولت فرانسه و به خصوص آقای ماکرون که رویکرد مثبتی در روابط با ایران دارد بتوانند به ما در حل این مشکل که یک مسئله انسانی است، کمک کند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دانشجویان بدون حساب بانکی مجبور می شوند برای ادامه تحصیل به ترفند های خاص خود متوسل شوند، درحالی که برخی دیگر از آنها به کلی از این تصمیم منصرف می شوند و به کشور خودشان باز می گردند. به گفته یک دیپلمات ایرانی برخی از آنها حتی مجبور شده اند برای خلاص شدن از این مشکل به آمریکا بروند. تناقض ماجرا همینجاست. در آمریکای تحت ریاست «دونالد ترامپِ دشمن» از مشکلی که دانشجویان ایرانی در فرانسه با آن روبرو هستند خبری نیست.

به گفته دلفین او، نماینده حزب حاکم «جمهوری به پیش» در پارلمان فرانسه که برای حل این مشکل تلاش می کند: «در آمریکا دانشگاه ها این ظرفیت را دارند که برای دانشجویان خود در بانک ها حساب باز کنند و این کار برای دانشجویان ایرانی نیز انجام می گیرد.» وی در ادامه می گوید: «تلاش کردن در این زمینه با بانک فرانسه Banque de France و فدراسیون بانک ها صحبت کنم اما آنها تاکید کردند که این تصمیمی است مرتبط با بخش خصوصی و با توجه به هزینه ها و منافع آن ریسک پذیری جذب مشتری از میان دانشجویان ایرانی بسیار بالا خواهد بود.»

موسسات بانکی فرانسه که پیشتر شاهد مجازات های آمریکا بر ضد بانک «ب.ان.پ» BNP بودند حتی پس از امضای توافق هسته ای با ایران در سال ۲۰۱۵ از حمایت مالی از پروژه های سرمایه گذاری شرکت های فرانسوی در ایران امتناع کرده اند. بانک «ب.ان.پ» در سال ۲۰۱۵ به دلیل نقض تحریم های آمریکا از سوی دستگاه قضایی این کشور به پرداخت جریمه ای هشت میلیارد دلاری محکوم شد.

بیشتر بخوانید:

وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری ایران با ابراز تاسف از وضعیت موجود در فرانسه به فیگارو می گوید دانشجویان ایرانی با ابراز علاقه کشور شما را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند اما با این مشکلات مواجه می شوند. در پایان این گزارش به نقل از منصور غلامی آمده است که ایران خواهان تقویت روابط با فرانسه در زمینه دانشگاهی و حتی حذب دانشجویان فرانسوی در دانشگاه های ایران است اما مشکلات موجود باعث سرخوردگی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در فرانسه  و ارائه تصویری منفی از این کشور می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلاتکلیفی دانشجویان نخبه ایرانی به دلیل عدم پاسخگویی سفارت آلمان در تهران

پاسخ بانک ایتالیایی به یورونیوز: کنترل حساب ایرانی‌ها برایمان هزینه دارد

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»