ارزش دارایی‌های ضبط شدۀ نخست‌ وزیر پیشین مالزی چقدر است؟

Commissioner Amar Singh, Malaysia's Federal Commercial Crime Investigation
Commissioner Amar Singh, Malaysia's Federal Commercial Crime Investigation Copyright REUTERS/Lai Seng Sin
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شش دستگاه شمارش پول و ۲۲ نفر از مقامات بانک مرکزی مالزی به کار گرفته شدند تا ارزش دارایی‌های جمع‌آوری شده را محاسبه کنند.

آگهی

پلیس مالزی روز چهارشنبه اعلام کرد که ارزش جواهرات، کیف‌های دستی، ساعتها و دیگر اشیاء قیمتی که از مکان‌های مختلف مرتبط با نجیب رزاق، نخست‌وزیر پیشین مالزی جمع‌آوری شده، در مجموع حدود ۱.۱ میلیارد رینگیت (Ringgit) معادل ۲۷۵ میلیون دلار بوده است.

عمر سینگ، رئیس پلیس واحد جرایم تجاری مالزی در نشستی خبری اعلام کرد که در سه روز گذشته شش دستگاه شمارش پول و ۲۲ نفر از مقامات بانک مرکزی مالزی به کار گرفته شده‌اند تا ارزش دارایی‌های جمع‌آوری شده را محاسبه کنند. به گفته او ارزش پول نقد ضبط شده نیز ۱۱۶.۷ میلیون رینگیت بوده است.

در میان اشیاء قیمتی جمع‌آوری شده، حدود ۱۲ هزار قطعه جواهر به ارزش ۸۸۰ میلیون رینگیت دیده می‌شوند و یکی از گرانترین اشیاء به دست آمده دستبندی از الماس و طلای زرد به ارزش ۶.۴ میلیون رینگیت است. پلیس ۴۲۳ ساعت مچی به ارزش ۷۸ میلیون رینگیت نیز پیدا کرده است.

دستگاه قضایی مالزی اعلام کرد با پایان یافتن این جستجوها، بزودی آقای رزاق و همسرش برای بازپرسی فراخوانده می‌شوند.

بررسی اموال و جستجوی مکان‌های متعلق به آقای رزاق، بخشی از تحقیقات پلیس در پرونده رسوایی «1MDB» است. دستگاه قضایی مالزی به دنبال پاسخی برای این پرسش است که چگونه میلیون‌ها دلار بودجه از صندوق سرمایه گذاری دولتی موسوم به «توسعه مالزی برهاد» یا «1MDB» ناپدید شده است؛ این صندوق توسط آقای رزاق تاسیس شده بود.

آقای رزاق که نزدیک به یک دهه از آوریل ۲۰۰۹ تا مه ۲۰۱۸ میلادی قدرت اجرایی را در مالزی در دست داشت، در پی شکست غیرمنتظره در انتخابات ماه مه از ماهاتیر محمد، هدف انتقادات گروههای ضدفساد در این کشور قرار گرفت و در جریان رسیدگی به پرونده رسوایی «1MDB» از کشور ممنوع الخروج شد و خانه و دیگر مکان‌های متعلق به او و نزدیکانش نیز توسط پلیس مورد جستجو قرار گرفت.

نجیب رزاق هرگونه تخلف مالی را رد کرده است. او سه سال پیش پس از افشای خبر واریز شدن مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار به حسابش اعلام کرد که این پول، کمک خیریه از سوی یکی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان سعودی بوده است.

او هفته گذشته بار دیگر ادعای سرقت از صندوق «توسعه مالزی برهاد» را رد و اعلام کرد که دربارۀ پولی که از این صندوق دولتی به حسابش واریز شده چیزی نمی‌دانسته است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات در مالزی در اعتراض به فساد مالی

سه حرکت هوشمندانه در دهه ۲۰ زندگی‌تان انجام دهید تا پول‌دارتر و موفق‌تر شوید

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد