دولت لهستان لایحه جنجالی مربوط به هولوکاست را اجرایی نمی کند

دولت لهستان لایحه جنجالی مربوط به هولوکاست را اجرایی نمی کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همانگونه که در ماه ژانویه پارلمان لهستان تصویب کرده بود دولت لهستان قصد داشت قانونی را تصویب کند که طی آن مجرم شمردن مردم لهستان درباره جنایت های آلمان نازی جرم محسوب می شد اما در آخرین دقایق تحت فشار آمریکا و اسرائیل از اجرایی کردن این تصمیم صرفنظر کرد.

آگهی

دولت لهستان  لایحه پارلمان این کشور که در ماه ژانویه درباره هولوکاست تصویب شد را اجرایی نخواهد کرد. طبق این لایحه اگر شخص حقیقی و یا حقوقی لهستان را در قبال جرایم نازی‌ها در این کشور مسئول بداند، با مجازات زندان روبرو خواهد شد. با انتقادات فراوان دو دولت آمریکا و اسرائیل از تصمیم پارلمان لهستان، دولت این کشور تصمیم گرفت تا این لایحه قانونی را به اجرا نگذارد. 

آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم به لهستان حمله و این کشور را اشغال کرد. از جمله اقدامتی که نازی ها پس از اشغال لهستان انجام دادند، ساختن اردوگاه کار اجباری آشویتس در سال ۱۹۳۹ میلادی و استفاده از آن بود. در جریان هولوکاست، چندین میلیون‌ لهستانی از جمله سه میلیون شهروند یهودی این کشور کشته شدند.

مقامات لهستان مدتهاست که با استفاده از عباراتی همچون «اردوگاه مرگ لهستان» مخالفند؛ عباراتی که بیانگر آن است که دولت لهستان در کنار نازی‌ها به نحوی در قبال اردوگاه آشویتس دارای مسئولیت مشترک است.

مقامات اسرائیل معتقدند تصویب این لایحه باعث می‌شود که بحث‌ها دربارۀ دخالت لهستان در هولوکاست محدود شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرشناس‌ترین انکارکننده هولوکاست درگذشت

دولت آلمان «اظهارات یهودستیزانه» در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم برلین را بررسی می‌کند

«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست چیست؟ چرا گرایش به مهاجرت به اسرائیل افزایش یافته است؟