نپال سه سال بعد از زلزله؛ کار بازسازی سرعت می‌گیرد

با همکاری The European Commission
نپال سه سال بعد از زلزله؛ کار بازسازی سرعت می‌گیرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وضعیت بازسازی نپال پس از زلزله سال ۲۰۱۵ چیست؟ آیا امکان دارد کار بازسازی خانه‌های مقاوم به زلزله را سرعت بخشید و هزینه‌ها را کاهش داد؟

آگهی

سه سال از زمین‌لرزه‌های ویرانگری که به فاصله تقریبا یکماه در نپال رخ داد، می گذرد. دو زمین‌لرزه به شدت ۷.۸ و ۷.۳ در مقیاس ریشتر این کشور را لرزاند. این فاجعه ۹۰۰۰ کشته و ۳.۵ میلیون نفر بی‌خانمان برجای گذاشت. ۸۰ درصد از کسانی که خانه های خود را از دست داده اند در پناهگاههای موقت زندگی می کنند.

زلزله سال ۲۰۱۵ در نپال نزدیک به یک میلیون خانه را ویران کرد. بعد از گذشت سه سال از زلزله نپال فقط کار ۲۰ درصد از خانه‌هایی که باید بازسازی شود،‌ یعنی ۷۵۰ هزار خانه به اتمام رسیده است. خبر خوب این است که ساخت و ساز ۶۰ درصد خانه‌های ویران شده،‌ آغاز شده است و فرایند ساخت و ساز سرعت می‌گیرد. نکته مهم در بازسازی، ساخت ساختمانهای مقاوم در برابر زلزله، با هزینه کم است.

ساختن خانه‌های مقاوم در برابر زلزله

برنامه عمران سازمان ملل متحد به کارگران محلی آموزش می‌دهد تا چگونه خانه‌های مقاوم در برابر زلزله بسازند.

یکی از کسانی که به کارگران محلی برای بازسازی خانه کمک می‌کند، می‌گوید: «رشته‌های فلزی گالوانیزه شده در دو طرف هر دیوار قرار داده می شود. این رشته ها طوری به هم وصل می شوند که مثل جعبه ای دیوار را در بر می گیرند و باعث می شود در صورت وقوع زلزله خانه مانند یک شیء‌ واحد عمل کند و فرو نریزد. خانه فقط تکان می خورد و سر جایش باز می گردد.»

«دیل بهادر تاپا» یکی از کسانی است که خانه‌اش در اثر زلزله ویران شده است. او با کمک آموزش دهندگان «برنامه عمران سازمان ملل متحد» مشغول بازسازی خانه خود است.

کمک‌های دولتی به مردم برای بازسازی

دولت به کسانی که خودشان خانه شان را باز می سازند کمک مالی می‌کند اما لازم است که این افراد هزینه های اضافی را خودشان تأمین کنند و ناظر بر انجام کار باشند.

مسئول برنامه عمران سازمان ملل متحد در نپال به یورونیوز می‌گوید:‌ «در ساخت این خانه ها از ۳۰ روش استفاده شده است. همچنین به افراد محلی برای ساخت خانه آموزش داده می شود. در کل به ۲۸۳ نفر آموزش داده‌ایم که ۶۱ نفر از آنها زن هستند.»

مسئولان برنامه عمران سازمان ملل متحد برای آموزش تکنیکهای ساخت خانه‌های ایمن‌تر به روستاهای اطراف می‌روند. مهندسان تیم نیز به ساکنان این مناطق توصیه‌های لازم را برای ساخت خانه طبق اصول ایمنی می‌کنند.

نپال هنوز به کمک‌های اضطراری نیاز دارد

دفتر کمکهای بشر دوستانه اتحادیه اروپا حدود ۱۶ میلیون یورو برای کمکهای اضطراری در مناطق زلزله دیده نپال اختصاص داده است. اروپا همچنان متعهد به ادامه حمایتهای خود است.

کمکهای بشردوستانه معمولا برای کمک فوری بعد از شرایط بحرانی است. اما در مورد، دفتر کمکهای بشردوستانه اتحادیه اروپا بعد از گذشت سه سال از زمین لرزه، به ارسال کمک ادامه می‌دهد.

پیر پراکاش از دفتر کمکهای بشردوستانه اتحادیه اروپا به یورونیوز می‌‌گوید: «دولت نپال ۲۰ هزار نفر را شناسایی کرده است که کار بازساختن خانه از خودشان بر نمی‌آید، یا به این دلیل که ناتوانی جسمی دارند یا اینکه خیلی پیر هستند. این مردم نیاز به کمک دارند. به همین دلیل است که ما اینجا مانده ایم و نیاز به کمک داریم تا این خانه‌ها را بسازیم. اگر چنین نکنیم این افراد چندین سال دیگر در پناهگاه های موقتی که سه سال است در آنها به سر می‌برند، خواهد بماند و برای بازسازی خانه‌شان دچار قرض و بدهی فراوان خواهند شد. اساساً این وضعیت هنوز وضعیتی اضطراری از نظر کمک های بشردوستانه است.»‌

نپال امروز همچنان برای دریافت کمک‌های مالی که کار بازسازی را سرعت ببخشید تلاش می کند. این کشور به ۸۰۰ میلیون یورو نیاز دارد تا درهای جدیدی را به روی مردم خود بگشاید.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AID ZONE NEPAL
هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

زمین‌لرزه نسبتا شدید نپال؛ مقامات نگران افزایش شمار قربانیان هستند

افسانه‌های قدیم و شایعات جدید در مورد زلزله؛ از گربه‌ماهی تا هارپ