شرکت بریتانیایی ۲۸ میلیارد دلار در میدان گازی جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری می‌کند

میدان گازی آذربایجان
میدان گازی آذربایجان Copyright Bruno Girin/Flickr
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بریتیش پترولیوم، شرکت نفتی بریتانیا، روز دوشنبه اعلام کرد پروژه‌ای به ارزش ۲۸ میلیارد دلار را در میدان گازی عظیم «شاه دنیز ۲» آذربایجان واقع در دریای خزر و با همکاری کنسرسیومی از این کشور آغاز خواهد کرد.

آگهی

بریتیش پترولیوم، شرکت نفتی بریتانیایی، روز دوشنبه اعلام کرد پروژه‌ای به ارزش ۲۸ میلیارد دلار را در میدان گازی عظیم «شاه دنیز ۲» جمهوری آذربایجان واقع در دریای خزر و با همکاری کنسرسیومی از این کشور آغاز خواهد کرد.

این قرارداد جدید در چارچوب طرح بزرگ‌تر اروپا برای کاهش واردات گاز از روسیه انجام می‌پذیرد. خطوط لوله حامل گاز استخراج شده از این میدان جمهوری آذربایجان، از ترکیه عبور کرده و برای نخستین بار گاز دریای خزر را به حوزه اروپا می‌رساند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پیش‌بینی می‌شود این خط با انتقال گاز به ترکیه در سال ۲۰۲۰ افتتاح شود و بریتیش پترولیوم ابراز امیدواری کرده است که بتواند سالانه دستکم ۱۶ میلیارد مکعب گاز از این میدان برداشت کند.

پس از بروز تنش در روابط اروپا و روسیه بر سر بحران اوکراین، کمیسیون اروپا به طور رسمی شرکت گازپروم روسیه را به سوء‌استفاده از موقعیتش در بازار گاز اروپای شرقی و مرکزی متهم کرد و مقامات اتحادیه طرح کاهش واردات گاز خود از روسیه را کلید زدند.

بیشتر بخوانید:

میدان گازی شاه‌ دنیز سال ۱۹۹۹ کشف شد و حدود هزار میلیارد متر مکعب گاز در زمینی به وسعت ۸۶۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شود.

فاز نخست بهره‌برداری از این میدان با نام «شاه‌ دنیز۱» در سال ۲۰۰۶ شروع شد و گاز استخراجی از آن نیاز جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه را تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرملین: کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر یکشنبه امضاء می شود

بانک مرکزی ژاپن در یک تغییر تاریخی به سیاست چندین ساله نرخ بهره منفی پایان داد

هند و انجمن تجارت آزاد اروپا توافقنامه تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری امضا کردند