ابر دزدی دلیل تازه مطرح شده برای تغییرات اقلیمی ایران

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل (عکس از خبرگزاری مهر)
غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل (عکس از خبرگزاری مهر)
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند.»

آگهی

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران تغییرات اقلیمی اخیر در این کشور را مشکوک و نتیجه مداخله احتمالی کشورهای خارجی عنوان کرده است.

به گزارش ایسنا غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران می گوید برخی کشورهای بیگانه از جمله اسرائیل در این توطئه دست دارند. این مسئول دفاعی با استناد به نتایج مطالعات انجام گرفته در مراکز علمی ایران ضمن اشاره به پدیده هایی چون «بارور زدایی ابرها» و «برف دزدی» که حاصل تلاش کشورهای خارجی برای ایجاد تغییرات اقلیمی در ایران است، تصریح کرد: «تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم.»

آقای جلالی که در سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی سخن می گفت ضمن تاکید بر اینکه مطالعات انجام شده گستره ای وسیع شامل ارتفاعات افغانستان تا مدیترانه را طی چهار سال گذشته مورد بررسی قرارداده خاطرنشان کرد: «نتیجه اینکه همه ارتفاعات بالای دو هزار و ۲۰۰ متر در این محدوده پر از برف ولی ارتفاعات ما خشک بوده است.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران همچنین بخشی دیگر از انتقادات خود را متوجه کاشت هندوانه و دیگر محصولاتی کرد که غذای اصلی درکشور محسوب نمی شوند ولی در عین حال حجم زیادی از مصرف آب را به خود اختصاص می دهند. غلامرضا جلالی در ادامه ضن هشدار نسبت به خطرات ناشی از وابستگی کشور به بذرهای عقیم بر اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی تاکید کرد.

سخنان این مسئول دفاع غیرنظامی در حالی مطرح می شود که تغییرات اقلیمی چندی است شرایط زندگی برای ساکنان برخی از شهرهای جنوبی ایران را بسیار دشوار کرده است. پس از اهواز که هر از چندگاهی دستخوش توفان های شن می شود ساکنان خرمشهر و آبادان نیز به تازگی به دلیل کمبود و کیفیت بد آب آشامیدنی دست به اعتراض زده اند. این حرکت اعتراضی سبب بروز ناآرامی هایی در این دو شهر شده که به گفته منابع رسمی تاکنون دست کم یک زخمی برجای گذاشته است.

اعتراض به کمبود و شوری آب در خرمشهر (عکس از فارس)

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو: باران مصنوعی چگونه تولید می‌شود؟

ادامه بحران آب در خرمشهر و تجمعات اعتراضی

«اسرائیل به ایرانیان بازیافت آب آموزش می‌دهد»