آغاز بازشماری دستی آرای انتخابات عراق

آغاز بازشماری دستی آرای انتخابات عراق
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علاوه بر صندوق‌های مشکوک، آرای اخذ شده در ایران، ترکیه، بریتانیا، لبنان، اردن، ایالات متحده آمریکا و آلمان نیز بازشماری خواهند شد.

آگهی

مقامات عراقی بازشماری آرای انتخابات پارلمانی عراق را روز سه‌شنبه سوم ژوئیه (دوازدهم تیرماه) به صورت دستی آغاز کردند.

بازشماری آرای انتخابات اردیبهشت ماه در شهر چند قومیتی کرکوک که در شمال عراق واقع شده است، آغاز شد. کمیسیون انتخابات گفت بازشماری در شش شهر دیگر نیز در روزهای آتی انجام خواهد شد.

یک گروه از قضات که وظیفه نظارت بر فرآیند بازشمای آرا را برعهده دارند اعلام کردند که دامنه بازشماری رای‌های اخذ شده را تنها به صندوق‌های مشکوک محدود خواهند کرد. صندوق‌های مشکوک بر اساس شکایات دریافت‌شده و گزارشات رسمی مبنی بر تخلف تعیین شده اند.

**بیشتر بخوانید: **

علاوه بر صندوق‌های مشکوک، آرای اخذ شده در ایران، ترکیه، بریتانیا، لبنان، اردن، ایالات متحده آمریکا و آلمان نیز بازشماری خواهند شد.

نمایندگانی از سوی سازمان ملل، سفارت کشورهای خارجی، ناظران بین‌المللی و محلی بر فرآیند بازشماری نظارت خواهند کرد.

یک عملیات انتحاری در نزدیکی محل نگهداری آرا در کرکوک روز یکشنبه ۱۹ نفر زخمی و یک کشته بر جا گذاشت اما در این حمله به صندوق‌های آراء آسیبی وارد نشد.

رویترز
مقتدی صدر پیروز انتخابات عراق و حیدرعبادی نخست وزیر عراقرویترز

نتایج شمارش اولیه آرا بعد از پایان انتخابات در کرکوک نشان از پیروزی اتحادیه میهنی کردستان داشت که موجب اعتراض جمعیت ترکمن و عرب ساکن این منطقه شد.

پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷، روابط میان بغداد و اربیل بشدت تیره شد. دولت مرکزی عراق اعلام کرد نتایج همه‌پرسی را هرگز به رسمیت نمی‌شناسد. برگزاری رفراندوم در استان نفت خیز کرکوک که قانونا بخشی از اقلیم نیست، بر شدت اختلاف میان دو طرف افزود.

رویترز
انگشت مهری زن عراقی پس از انداختن رای به صندوق در انتخابات عراقرویترز

بیشتر بخوانید: کردستان عراق پیشنهاد تعلیق نتیجه همه‌پرسی استقلال را مطرح کرد

سرانجام و پس از دو ضرب‌ الاجل ۲۴ ساعته، ارتش عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی (حشد شعبی) بدون مقاومت جدی وارد شهر کرکوک شده و کنترل تاسیسات نفتی و فرودگاه و پایگاه‌های نظامی منطقه را در دست گرفتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عملیات انتحاری در مرکز نگهداری آرای انتخابات عراق در کرکوک

دیوان عالی عراق: ابطال برخی آرای انتخابات پارلمانی غیر قانونی بود

پاسخ به ۴ پرسش کلیدی درباره عراق؛ از سوختن رای تا ائتلاف‌های یک‌روزه