روحانی: رساندن صادرات نفت ایران به صفر گزافه‌گویی آمریکا است

Swiss Federal President Alain Berset and Iranian President Hassan Rouhani
Swiss Federal President Alain Berset and Iranian President Hassan Rouhani Copyright Peter Klaunzer/Pool via Reuters
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای خارجه ایران و پنج کشوری که همچنان به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی پایبند هستند روز جمعه در وین با یکدیگر دیدار خواهند داشت تا دربارۀ راههای حفظ این توافق پس از خروج آمریکا گفتگو کنند.

آگهی

حسن روحانی می‌گوید چنانچه ایالات متحده آمریکا متحدانش را برای خودداری از خرید نفت ایران تحت فشار بگذارد، آنگاه احتمالا صادرات نفت منطقه به خطر می‌افتد.

آقای روحانی در پاسخ به سوالی از خبرگزاری رویترز گفت: «حرفی که برخی مقامات آمریکایی زدند که ما می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم، یک گزافه‌گویی است که هیچ‌وقت قادر نیستند آن را عمل کنند.»

رئیس جمهوری ایران این سخنان را در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور سوئیس اظهار داشت.
او گفت: «آمریکایی‌ها ادعا کرده‌اند که می‌خواهند صادرات نفت ایران بطور کامل متوقف شود. آنها معنای این ادعا را درک نمی‌کنند زیرا برای ایران بی‌معنی است که در حالی که نفت منطقه صادر می‌شود، نفت ایران صادر نشود.»

پیش از این نیز ایران در تلافی اقدامات آمریکا علیه این کشور، موضوع بستن تنگه هرمز را که یکی از مهمترین مسیرهای انتقال نفت در جهان است، مطرح کرده بود.

آمریکا از کشورها خواسته است تا ماه نوامبر واردات نفت خود از ایران را قطع کنند و اعلام کرده است که در این موضوع استثنایی نیز قائل نخواهد شد.

آقای روحانی در این نشست خطاب به مقامات آمریکا گفت: «اگر می‌توانید، این کار را انجام دهید و نتیجه آن را ببینید.»

REUTERS/Denis Balibouse

ایران، دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک است و روزانه حدود ۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند. پادشاهی عربستان سعودی به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قول داده است که در صورت قطع صادرات نفت ایران، ریاض می‌تواند با افزایش تولید نفت خود به ۲ میلیون بشکه بیشتر در روز، این کمبود نفت را جبران کند.

دیدار روسای جمهور ایران و سوئیس

آقای روحانی عصر دوشنبه پس از دیدار با آلن برسه، رئیس جمهور سوئیس نیز اعلام کرد که هیچ مانعی بر سر تقویت روابط تهران و برن وجود ندارد و هر دو کشور مصمم به استفاده از ظرفیتهای خود برای تقویت همکاری‌های دوجانبه هستند.

او با اشاره به خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که تهران هرگز تنشی را در منطقه آغاز نکرده و سیاست خارجی این کشور بر اساس همکاری و دوستی با همسایگان است.

همتای سوئیسی او نیز اعلام کرد که روابط تهران-برن خوب و در بخش‌های مختلف از جمله علمی و اجرای پروژه‌های مشترک رو به رشد است. او با تاکید بر حمایت از برجام اعلام کرد که این توافق پس از مذاکراتی طولانی امضا شده و به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است و به همین دلیل کشورها باید برای حفظ آن تلاش کنند.

قرار است نمایندگان دو کشور ایران و سوئیس روز سه‌شنبه و قبل از ترک سوئیس به مقصد اتریش، گفتگوهایی را برگزار و چندین قرارداد کاری مشترک را امضا کنند.

REUTERS/Denis Balibouse

دیدار وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در اتریش

وزرای خارجه ایران و پنج کشوری که همچنان به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی پایبند هستند روز جمعه در وین با یکدیگر دیدار خواهند داشت تا دربارۀ راههای حفظ این توافق پس از خروج آمریکا گفتگو کنند.

بنا بر اعلام خبرگزاری ایرنا این دیدار با درخواست ایران برگزار می‌شود و قرار است وزرای خارجه دربارۀ بسته پیشنهادی اروپا و ابزارهای حفاظت از این توافق گفتگو کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جیمز متیس: آمریکا به دنبال تغییر رژیم ایران نیست

واکنش گلایه‌آمیز چین به تهدید بستن تنگه هرمز توسط ایران

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد