تجمع هواداران ژنرال دوستم در فاریاب به خشونت کشیده شد

خشونت نیروهای امنیتی در افغانستان
خشونت نیروهای امنیتی در افغانستان Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دست‌کم یک نفر در جریان درگیری معترضان با پلیس کشته شد.

آگهی

در پی به خشونت کشیده شدن تظاهرات ضد دولتی شهروندان میمنه ولایت فاریاب در افغانستان حداقل یک نفر کشته و ۱۰ تن زخمی شدند.

طی دو روز گذشته صدها افغان در اعتراض به بازداشت نظام الدین قیصاری، نماینده ویژه عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در مرکز ولایت فاریاب، مقابل ساختمان این ولایت، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این تظاهرات روز چهارشنبه با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت گروید. با آغاز تیراندازی نیروهای امنیتی به طرف تظاهرکنندگان که به کشته شدن حداقل یک نفر و مجروح شدن دست‌کم ۱۰ نفر منجر شد، مردم خشمگین به ساختمان استانداری هجوم بردند و بخش‌هایی از آن را آتش زدند.

به گزارش رسانه‌های محلی با تشدید استقرار مقام‌های امنیتی، مردم معترض از ساختمان استانداری خارج شدند و اعتراض خود را در خیابان‌های میمنه ادامه دادند.

نظام الدین قیصاری، نماینده ویژه عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه و پس از یک درگیری مسلحانه در فاریاب واقع در شمال افغانستان بازداشت شد.

وزارت دفاع ملی افغانستان دلیل این بازداشت را بدرفتاری آقای قیصاری در یک جلسه امنیتی و اقدام خشونت‌آمیز همراهان او اعلام کرده است.

با این حال عبدالرشید دوستم که حدود یک سالی است در ترکیه به سر می‌برد با انتشار پیامی خواستار آزادی سریع معاون خود شد. آقای دوستم به دولت هشدار داد که ادامه دستگیری معاونش می تواند موجب از هم گسیختگی صفوف مبارزان این استان با گروه داعش، افزایش اعتراض‌های عمومی و دشوار شدن برگزاری انتخابات آتی افغانستان شود.

اشاره آقای دوستم به انتخابات پارلمانی ماه اکتبر و انتخابات ریاست جمهوری اوایل سال آینده افغانستان است.

بیشتر بخوانید:فرمانده نیروهای ویژه پلیس افغانستان ترور شد

عبدالرشید دوستم از مقام‌های متنفذ حزب جبهه ملی افغانستان به شمار می‌رود و در پی دستگیری معاون او که افزون بر سرپرستی پلیس ولسوالی قیصار، فرمانده نیروهای مردمی ضدداعش را نیز برعهده‌دار بوده، طرفداران حزب جبهه ملی طی دو روز گذشته در خیابان‌های شهر میمنه دست به اعتراض زده‌اند.

با این وجود مقام های دولت افغانستان اعلام کرده اند که آقای قیصاری با بالگرد به کابل منتقل شده و به زودی تحت محاکمه قرار خواهد گرفت.

افزایش تنش‌های سیاسی در افغانستان برای دولت مرکزی این کشور که در حال نبرد مداوم با شبه نظامیان طالبان و تهدید رو به رشد گروه داعش است، شرایط را بیش از پیش دشوار می‌کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار رئیس جمهوری افغانستان و ژنرال دوستم بعد از ۱۴ ماه

انفجار در نزدیکی دفتر والی ننگرهار در افغانستان دستکم ۱۸ کشته بر جا گذاشت

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند