حسن روحانی: به جز «یکی دو کشور» بقیه جهان با ایران همراه است

حسن روحانی در سفر به اتریش
حسن روحانی در سفر به اتریش
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وعده عملی نشده کشورهای اروپایی برای متقاعد کردن بخش صنعت و تجارت خود به ادامه همکاری با ایران حکایت از سنگینی فشارهایی دارد که تازه ترین نشانه آن انصراف نخست وزیر ژاپن از سفر به ایران است.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که برای دیدار از دو کشور سوئیس و اتریش در اروپا به سر می برد چهارشنبه شب در جمع ایرانیان مقیم اتریش تلاش‌های آمریکا برای انزوای سیاسی و اقتصادی ایران را ناکام توصیف و تاکید کرد که این اقدامات برای واشنگتن هزینه سنگینی به همراه خواهد داشت.

رئیس جمهوری ایران در این نشست با تاکید بر تقویت روابط دوستانه با کشورهایی که سابقه دوستی با ایران را دارند خاطرنشان کرد مقامات سیاسی و مسئولان شرکت های سوئیسی برای حفظ و توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی با ایران اعلام آمادگی کرده اند.

ایرنا با استناد به پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری و به نقل از حسن روحانی آورده است که «موقعیت امروز جمهوری اسلامی ایران از یک نظر از همیشه بهتر است؛ امروز جمهوری اسلامی ایران در میان افکار عمومی جهان و در صحنه سیاست جهانی تنها نیست و عموم کشورها همراه ایران هستند.» رئیس جمهوری ایران همچنین در بخشی دیگر از صحبت های خود تاکید کرده است که در شرایط فعلی «سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت، اتحادیه اروپا و اکثریت قریب به اتفاق کشورها و ملت‌های دنیا در کنار جمهوری اسلامی ایستاده‌اند.»

سخنان آقای روحانی در حالی مطرح می شود که واشنگنتن پس از خروج از برجام برای در تنگنا قراردادن ایران شمشیر را از رو بسته و ضمن اعمال تحریم های سنگینی که از کمتر از یکماه دیگر اجرایی می شود تهدید کرده است که فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند.

بیشتر بخوانید:

مقام آمریکایی: تلاش می‌کنیم درآمد ایران از نفت به صفر برسد

روحانی: رساندن صادرات نفت ایران به صفر گزافه‌گویی آمریکا است

آمریکا به ظاهر برای عملی کردن وعده خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است تا جایی که بسیاری از شرکت های اروپایی و آسیایی از هم‌اکنون اعلام کرده اند برای آنکه در تیررس مجازات های واشنگتن قرار نگیرند فعالیت اقتصادی خود را در ایران متوقف کرده و از این کشور خارج می شوند.

بیشتر بخوانید:

رئیس توتال: نمی‌توانم به خاطر ایران شرکت را در معرض تحریم قرار دهم

خروج آمریکا از برجام؛ گروه پژو سیتروئن از ایران خارج می‌شود

خداحافظی ژاپن و کره با صنعت خودروی ایران؛ دعوت دوباره از چین

این چشم انداز تیره و تار برای وضعیت اقتصادی ایران که با بحران های ارزی و تنش های اجتماعی ناشی از کمبود امکانات اولیه زندگی در برخی مناطق همراه بوده، با فشارهای سیاسی کاخ سفید می رود تا وارد مرحله ای نگران کننده تر شود. وعده عملی نشده کشورهای اروپایی برای متقاعد کردن بخش صنعت و تجارت خود به ادامه همکاری با ایران حکایت از سنگینی همین فشارها دارد که تازه ترین نشانه آن انصراف نخست وزیر ژاپن از سفر به ایران است.

دولت ژاپن که پیشتر اعلام کرده بود کاهش یا قطع خرید نفت از ایران بر اقتصاد کشورش تاثیر منفی می گذارد حالا از لغو سفر ماه جاری میلادی شینزو آبه به ایران خبر داده است که نمی تواند دلیل دیگری جز فشارهای سیاسی آمریکا داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

سفر نخست وزیر ژاپن به ایران لغو شد

شواهد درست می گویند یا آقای روحانی؟

آقای روحانی که مدعی است موضع خصمانه آمریکا بر ضد ایران برای نخستین بار تنها حمایت «یکی دو کشور» را به همراه دارد پیش از این در نشست با ایرانیان مقیم سوئیس گفته بود: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند… اگر شما توانستید، این کار را بکنید، تا نتیجه‌اش را ببینید». رئیس جمهوری ایران همچنین در سخنانی به ظاهر تهدید آمیز وعده آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را غیر ممکن تلقی و تاکید کرده بود: «معنی ندارد نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود».

این در حالیست که بر اساس آخرین گزارش ها، چین بزرگترین شریک تجاری و عمده ترین خریدار نفت ایران که می تواند از فرصت تحریم های آمریکا بر ضد تهران، در کوران رقابت سیاسی و تجاری با واشنگتن از این شرایط بیشترین بهره را ببرد نیز در فهرست تطمیع ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

آگهی

بیشتر بخوانید:

تحریم دوبارۀ ایران چه مزایایی برای چین دارد؟

بر این اساس وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که در راستای عملی کردن طرح قطع صادرات نفتی ایران با مقام های چینی نیز رایزنی هایی صورت گرفته است. هدرنائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به صراحت اعلام کرده است که مایک پمپئو طی روزهای اخیر با همتای چینی اش گفتگوهایی داشته که مسئله ایران نیز یکی از مهمترین محورهای آن بوده است.

در همین راستا پیشتر نیز اعلام شده بود که برخی شرکت های چینی که همکاری تجاری گسترده ای باغرب دارند پس از خروج آمریکا از برجام کمی «شُل» شده و با احتیاط بیشتری فعالیت خود را در ایران دنبال می کنند.

از سوی دیگر برخی گزارش‌ها حاکی از آن است واشنگتن که منصرف کردن همه خریداران نفت ایران را کاری دشوار می داند حالا با اندکی نرمش حاضر است با کشورهایی که خرید نفت از ایران را «کاهش» بدهند «به صورت موردی» کار کند.

آگهی

اگر چه مقام های چین هنوز در باره تن دادن به سیاست های جدید نفتی آمریکا در قبال ایران به صورت رسمی سخنی نگقته اند اما برخی خبرگزاری ها از جمله رویترز پیشتر از عدم تضمین چین برای حفظ سطح کنونی خرید نفت از ایران خبر داده بودند.

آنچه تا کنون مسلم شده این است که تنها ترکیه در میان «یکی دو کشور» دارای موضع خصمانه بر ضد ایران جای نمی گیرد زیرا آنکارا به صورت رسمی با درخواست آمریکا برای توقف خرید نفت از ایران مخالفت کرده است.

بیشتر بخوانید:

احتمال نرمش آمریکا در سیاست تحریم نفتی ایران

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر نخست وزیر ژاپن به ایران لغو شد

روحانی: رساندن صادرات نفت ایران به صفر گزافه‌گویی آمریکا است

مقام آمریکایی: تلاش می‌کنیم درآمد ایران از نفت به صفر برسد