شکست مجدد مذاکرات آتش‌بس میان شورشیان سوری و روسیه

درعا در جنوب سوریه
درعا در جنوب سوریه Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دور جدیدی از مذاکرات آتش‌بس میان شورشیان سوری و روسیه بر سر جنوب سوریه با شکست مواجه شده است.

آگهی

دور تازه‌ای از مذاکرات آتش‌بس‌ بر سر جنوب سوریه که میان شورشیان سوری و روسیه آغاز شده بود، بار دیگر با شکست مواجه شده است.

ابوشیما، یک سخنگوی اتاق عملیات مرکزی وابسته به گروه‌های ارتش آزاد که با نیروهای نظامی روسیه در حال مذاکره است خبر از نافرجام ماندن گفتگوها در بصری‌الشام داد و گفت: «دلیل اصلی شکست، پافشاری روسیه بر تحویل سلاح‌های سنگین[مان] بود.»

ابراهیم جباوی، یک سخنگوی دیگر شورشیان سوری، روز گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود آنان طرحی مبنی بر تسلیم سلاح‌های سبک خود در مقابل ورود پلیس روسیه به شهرهای تحت کنترل شورشیان در جنوب سوریه را ارائه خواهند داد. او همچنین اضافه کرده بود اپوزسیون قبول کرده است درباره وضعیت استان قنیطره نیز مذاکره کند. تا کنون گفتگوها حول محور استان درعا صورت می‌گرفت.

مذاکرات بر سر آتش‌بس در درعا میان شورشیان سوری و روسیه با میانجیگری اردن روز یکشنبه ۱۰ تیر در امان، پایتخت این کشور آغاز شده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه در دیدار با وزیرخارجه اردن در مسکو گفت: «ما به ارتش سوریه کمک می‌کنیم تا گروه‌های مسلح را متقاعد کند به مصالحه تن‌ در دهند و سلاح‌هایشان را زمین بگذارند.»

این دومین باری است که مذاکرات با وقفه مواجه می‌شود. در پایان دور اول این مذاکرات، شورشیان سوری با اعلام‌ آن‌که به «شرایط تحقیر‌آمیز» خواسته شده از سوی روسیه برای تحویل سلاح‌ها و خروج از مناطق تن نخواهند داد،

ارتش سوریه از اواسط ژوئن عملیاتی را با پشتیبانی روسیه و شبه‌نظامیان شیعه برای تصرف نواحی استان درعا در جنوب غربی سوریه آغاز کرد. عملیاتی که با آوارگی بیش از ۲۷۰ هزار تن و مرگ بیش از ۲۰۰ غیرنظامی همراه بوده است.

بیشتر بخوانید:

عکس از رویترز
«وجدان انسانی کجاست؟»؛ شماری از سوری‌های ساکن استان قنیطره خواستار توقف عملیات تهاجمی ارتش سوریه و متحدان آن شده‌اندعکس از رویترز

بنا به اعلام سازمان ملل از زمان آغاز عملیات ارتش سوریه و متحدان آن ۲۷۰ هزار سوری آواره شده‌اند و شبکه حقوق بشر سوریه، یک نهاد ناظر سوری، اعلام کرده است در طول دو هفته حمله دستکم ۲۱۴ تن (شامل ۶۵ کودک و ۴۳ زن) جان باخته‌اند.

سازمان ملل پیشتر نسبت به بروز فاجعه انسانی در این ناحیه در پی تشدید بمباران‌های هوایی و درگیری‌های زمینی هشدار داده بود.

بیشتر بخوانید:عملیات ارتش سوریه «۲۷۰ هزار نفر» را در جنوب کشور آواره کرده است

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عملیات ارتش سوریه «۲۷۰ هزار نفر» را در جنوب کشور آواره کرده است

آغاز مذاکرات آتش‌بس میان روسیه و شورشیان سوریه

مخالفان همزمان با فتوحات تازه ارتش سوریه؛ پیشنهاد تسلیم را نمی‌پذیریم