روحانی به ماکرون و مرکل: تلاش فرانسه و اروپا برای حفظ برجام مثبت بود اما انتظارات ایرانیان را برآورده نکرد

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران
حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روحانی به ماکرون و مرکل: تلاش فرانسه و اروپا برای حفظ برجام مثبت بود اما انتظارات ایرانیان را برآورده نکرد

آگهی

رئیس جمهوری ایران بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی برای ادامه همکاری‌های فیمابین در چارچوب برجام را مایوس کننده عنوان کرد و گفت:« انتظار ارائه یک بسته روشن و صریح از سوی سه کشور اروپایی درباره برجام داشتیم.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران عصر روز پنجشنبه و در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، خروج یکجانبه آمریکا از برجام را فرصت محدودی برای اروپا دانست تا مواضع خود درباره نحوه ادامه برجام را روشن و صریح اعلام کنند اما به گفته او در این مدت مشکلات اقتصادی، بانکی و نفتی برای ایران ایجاد شده و شرکت‌های خارجی فعال در ایران برای ادامه فعالیت با تردید مواجه شدند.

آقای روحانی بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی را برای ایفای تعهدات آنها در قالب برجام، مایوس کننده عنوان کرد و آن را یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا ارزیابی کرد که انتظارات ایران را برآورده نکرده است.

رئیس جمهوری ایران در ادامه این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرد که نشست روز جمعه وزرای ۵ کشور اروپایی در وین، پیام صریح و روشنی برای ادامه همکاری در چارچوب برجام داشته باشد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در این گفتگوی تلفنی تصریح کرد که هر چند در بسته پیشنهادی به ایران موضوعات کلی و اصولی مورد اشاره قرار گرفته ولی در زمینه جزئیات باید گفت و گوهای دو طرف ادامه یابد.

خانم مرکل تاکید کرد که آنچه اهمیت دارد این‌است که ما مطمئنیم که می‌خواهیم در برجام بمانیم و روند گفتگوها باید با آرامش به سرانجام برسد.

بیشتر بخوانید:

رویترز
آنگلا مرکل و امانوئل مکرونرویترز

رئیس جمهوری ایران همچنین در تماسی تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت که تلاش های این کشور برای حفظ برجام مثبت بوده ولی بسته پیشنهادی اروپا در برگیرنده تمام خواسته‌های ما نیست.

آقای روحانی گفت که با توجه به مشکلات اقتصادی و بانکی که برای شرکت های اروپایی فعال در ایران پیش آمده انتظار ما این بود که بواسطه خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، اروپا با ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و یک زمان‌بندی مشخص نقشی جبران کننده در قبال خروج آمریکا از برجام ایفا کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در این گفت و گوی تلفنی بار دیگر بر پایبندی فرانسه به برجام تاکید کرد و ادامه گفت‌و‌گوهای دو طرف برای تداوم توافق هسته‌ای را ضروری توصیف کرد.

آقای ماکرون ابراز امیدواری کرد که نشست روز جمعه وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ در وین بتواند توازنی بین موضوع‌های سیاسی و اقتصادی لازم برای ادامه همکاری‌ها در قالب برجام ایجاد کند.

نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه روز جمعه با حضور وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه) و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار می‌شود.

آمریکا نزدیک به دو ماه پیش به طور یک جانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و در پی این اقدام علی خامنه‌ای، رهبر ایران ادامه حضور ایران در این توافق را به ارائه تضمین‌های اقتصادی از سوی قدرت های اروپایی منوط کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تماس تلفنی یک ساعته روحانی و مکرون برای حفظ برجام