درباره نکات بحث برانگیز اصلاحیه قانون حق مولف اتحادیه اروپا چه می دانیم؟

درباره نکات بحث برانگیز اصلاحیه قانون حق مولف اتحادیه اروپا چه می دانیم؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو ماده سیزده و سازده اصلاحیه قانون حق مولف اروپا بحث برانگیز بود تا نهایتا این اصلاحیه در صحن پارلمان رای نیاورد.

آگهی

اصلاحیه قانون حق مولف با پیشنهاد کمیسیون در پارلمان اروپا به رای گذاشته شد و نهایتا نمایندگان پارلمان روز پنج شنبه پنجم ماه ژوییه به این قانون رای مخالف دادند. قانون حق مولف اولین بار ۱۷ سال پیش با رای نمایندگان پارلمان اروپا تایید و در سراسر اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته شد.

اصلاحیه قانون حق مولف ابتدا در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد و پس از دو سال بحث و مناظره در صحن پارلمان اروپا به رای گذاشته شده است. دو ماده مهم این اصلاحیه که بیشترین سوالها و نگرانی ها را برانگیخته اند بی تردید ماده یازده و سیزده هستند.

ماده یازدهم

شرکت های بزرگ ناشر و چند ملیتی از جمله گوگل و فیس بوک در ازای انتشار هرگونه مطلبی باید حقوق مولف آن مطلب را و یا مالیاتی در ازای هر انتشاری بپردازند.

ماده سیزدهم

اگر شرکت های بزرگ اثری از یک هنرمند یا یک ناشر کوچک را منتشر کنند باید حقوق آنرا بپردازند. ناشران اروپایی و برخی از نمایندگان پارلمان و همچنین اکثریت مولفان و هنرمندان این موضوع را یک حق طبیعی تلقی می کنند.

یکی از طراحان این اصلاحیه اکسل وس نماینده آلمانی پارلمان اروپا است. او می گوید مولفان و صاحبان کوچک اثرهای خبری و هنری و هنرمندان آنطور که باید و شاید نسبت به محتویات تولیدی خود حقوق نمی گیرند و این موضوع باعث می شود که به مرور زمان تولید و خلق های یگانه به خاک سپرده خواهند شد.

نزدیک به هفتاد مولف و هنرمند نامی ماه گذشته در نامه ای به رئیس پارلمان اروپا، آنتونیو تایانی، خواستار رای پارلمان به این اصلاحیه شدند. یکی از مهم ترین این افراد بنیانگذار وبسایت مهم ویکی پدیا بود. جیمی ولز، به خبرنگاران گفت: « ماده ۱۳ اصلاحیه قانون حق مولف گامی بی سابقه برای تغییراساسی اصول کپی رایت در اینترنت است.

مخالفان این اصلاحیه معتقدند این اصلاحیه اصول اساسی حقوق بشر از جمله آزادی بیان و عقیده و ابراز آن را زیر سوال می برد. و نهایتا همین دلیل اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا را قانع کرد تا به این اصلاحیه رای مخالف بدهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه به عنوان اولین کشور به قانون جدید کپی‌رایت اتحادیه اروپا پیوست

اعتصاب مترجم های پارلمان اروپا در اعتراض به شرایط کاری

بحران مهاجرت؛ قاطعیت نمایندگان پارلمان اروپا برای لغو قانون دوبلین