واکنش گلایه‌آمیز چین به تهدید بستن تنگه هرمز توسط ایران

واکنش گلایه‌آمیز چین به تهدید بستن تنگه هرمز توسط ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چین در واکنش به تهدید مسدود کردن تنگه هرمز و راه عبور کشتی‌های نفتی توسط ایران از این کشور خواست تا بیشتر برای برقراری ثبات در خاورمیانه تلاش کند.

آگهی

چین در واکنش به تهدید مسدود کردن تنگه هرمز و راه عبور کشتی‌های نفتی توسط ایران از این کشور خواست تا بیشتر برای برقراری ثبات در خاورمیانه تلاش کند.

حسن روحانی روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی سفر خود به سوئیس تلویحا گفته بود که در صورت ایجاد مشکل برای فروش نفت ایران، این کشور نیز می‌تواند صادرات نفت منطقه را متوقف کند.

از سوی دیگر اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران نیز اعلام کرد که چنانچه برای صادرات نفت ایران مانعی ایجاد شود، ایران نیز «اجازه خروج نفت به دیگر نقاط دنیا از طریق تنگه خلیج فارس» را نخواهد داد.

چن شیائودونگ، دستیار آسیا غربی و شمال آفریقای وزیر خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره احتمال مسدود شدن این آبراه تجاری گفت: «چین در موضوع خاورمیانه ارتباط نزدیکی با کشورهای عرب برقرار کرده است.»

قسمت اعظم واردات نفت و گاز چین را عربستان سعودی، عراق و قطر تامین می‌کنند. بنابراین بسته شدن تنگه هرمز می‌تواند بر امنیت تامین انرژی چین تاثیر بسزا و در نتیجه واکنش جدی پکن را در پی داشته باشد.

دستیار وزیر خارجه چین همچنین ضمن تاکید بر لزوم تلاش مشترک کشورهای منطقه در راه صلح و ثبات افزود: «به خصوص کشورهای حاشیه خلیح فارس باید همزیستی صلح‌آمیز داشته باشند و همسایگان خوبی برای هم باشند.»

تنگه هرمز شاهراه اصلی عبور یک سوم تولیدات نفتی جهان و آبراه دسترسی تولیدات خاورمیانه به بازارهای آسیای میانه، اروپا و آمریکای شمالی است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سه‌شنبه هفته آینده، دهم ماه ژوئیه، وزرای ۲۱ کشور عرب در هشتمین نشست مجمع همکاری های چین و کشورهای عرب در کویت شرکت می‌کنند. شی جینگ پینگ، رئیس جمهوری چین نیز در مراسم آغاز این نشست سخنرانی خواهد کرد.

دستیار وزیر خارجه چین درباره این نشست گفت که قطر نیز با وجود تحریم کشورهای عربی نماینده‌ای در این جلسه خواهد داشت. این کشور که بخش بزرگی از گاز طبیعی مایع چین را تامین می‌کند، در سال ۲۰۱۷ از سوی عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر تحریم و بایکوت دیپلماتیک و سیاسی شد. این کشورها قطر را به حمایت مالی از تروریسم متهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین بیست میلیارد دلار به خاورمیانه وام می‌دهد

روحانی: رساندن صادرات نفت ایران به صفر گزافه‌گویی آمریکا است

تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان؛ بمبئی بر تخت پادشاهی آسیا نشست