پمپئو در کره شمالی؛ آغاز مذاکرات برای خلع سلاح هسته‌ای

پمپئو وزیر خارجه آمریکا در کره شمالی
پمپئو وزیر خارجه آمریکا در کره شمالی Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه برای ادامه مذاکرات بر سر خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی وارد پیونگ یانگ شد.

آگهی

آقای پمپئو پس از ورود به خاک این کشور با کیم یونگ چول جلسه‌ای سه ساعته داشت. کیم یونگ چول به همراه آقای پمپئو نقشی کلیدی در تنظیم جلسه میان رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور ایفا کرده بود.

هنوز مشخص نیست که آیا وزیر خارجه آمریکا کیم‌ جونگ اون، رهبر کره شمالی را در طی این سفر یک‌ روز و نیمه ملاقات خواهد کرد یا نه.

آقای پمپئو به خبرنگاران گفت: «ما تازه از اولین جلسه امروزمان بیرون آمدیم. من به کار تیم‌ خودم افتخار می‌کنم.»

هرچند رهبر کره شمالی در جلسه سنگاپور از «تعهدش به کار در مورد خلع سلاح هسته‌ای» سخن به میان آورده بود، با این حال جزییاتی از این‌که این عمل چگونه و چه زمانی انجام خواهد پذیرفت منتشر نشده است.

آقای پمپئو در آستانه سفرش به کره شمالی و پس از گفتگویی تلفنی با دونالد ترامپ در توییتی نوشت: «رئیس‌جمهور به من گفت اعتقاد دارد کیم‌جونگ اون آینده روشن‌تر و متفاوت‌تری برای مردم کره‌ شمالی در نظر دارد.»

آقای پمپئو در توییتی از پیونگ یانگ از پایان جلسه اول مذاکرات خبر داده است

مقامات اطلاعاتی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند آقای پمپئو تلاش خواهد کرد تا به توافقی بر سر دستکم یک لیست یا فهرست اولیه‌‌ از مراکز هسته‌ای قابل تطبیق با منابع اطلاعاتی موجود دست یابد.

به علاوه، بر سر موضوع بقایای اجساد سربازان مفقود شده سربازان آمریکایی در طول جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ نیز گفتگو خواهد شد. دونالد ترامپ بعد از جلسه سنگاپور گفته بود که کیم جونگ اون موافقت کرده است تا بقایای این سربازان را به آمریکا عودت دهد. پیشتر مقامات رسمی کره شمالی گفته‌ بودند که بقایای ۲۰۰ جسد سرباز آمریکایی را در دست دارند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا گمان می‌کنند این دو مورد تستی خواهد بود که میزان جدیت کره شمالی در مذاکرات را نشان می‌دهد: «اگر آن‌ها جدی باشند آن وقت می‌توانیم جلوتر برویم و مفاد خلع سلاح‌نهایی را به بحث بگذاریم.»

بیشتر بخوانید:

عکس از رویترز
مذاکرات زیر سایه‌ تردید در جدی بودن تعهد کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای دنبال می‌شودعکس از رویترز

نهادهای اطلاعاتی آمریکا نسبت به اراده کره شمالی در رها کردن برنامه تسلیحاتی اش به دیده تردید می نگرند. روزنامه واشنگتن‌پست روز یکشنبه گزارش کرد مقامات رسمی اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که کره شمالی قصد ندارد به طور کامل از ذخایر هسته‌ای‌اش دست بکشد و در حال بررسی راه‌هایی است که بتواند شماری از تسلیحاتی را که دارد مخفی نگه دارد.

موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبوری کالیفرنیا نیز در گزارشی اعلام کرده است تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند در همان زمان که کیم‌جونگ‌اون در حال ملاقات با ترامپ بوده است، کره شمالی ساخت‌وساز و توسعه یک مرکز مربوط به تولید موشک‌های سوخت جامد را دنبال می‌کرده است.

قبل از این مقامات آمریکایی گفته بودند برداشتن تحریم‌های بین‌المللی منوط به خلع‌سلاح هسته‌ای «کامل، قابل راستی‌آزمایی و غیرقابل بازگشت» کره شمالی است.با این‌حال به گزارش رویترز، اکنون دو مقام رسمی آمریکایی گفته‌اند دستگاه هیئت رئیسه ترامپ بر طبق توصیه مقامات کره جنوبی از موضع اولیه خوب عقب‌نشینی کرده و روش گام به گام را در پیش گرفته است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ بابت انتقال باقیمانده اجساد سربازان آمریکا از رهبر کره شمالی تشکر کرد

کره شمالی چندین موشک جدید کروز به سمت دریا شلیک کرد

آزمایش موشکی تازه کره شمالی؛ سئول: به همراه آمریکا اوضاع را رصد می‌کنیم