ترزا می: جابجایی آزادانه شهروندان اتحادیه اروپا به بریتانیا تمام خواهد شد

ترزا می: جابجایی آزادانه شهروندان اتحادیه اروپا به بریتانیا تمام خواهد شد
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تصدیق می‌کنیم که شهروندان مایل‌اند مثل گذشته از فرصت‌ کار و زندگی در کشورهای متقابل برخوردار باشند.»

آگهی

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در اعلام کرد با اجرایی شدن فرآیند برکسیت، آمدن آزادانه شهروندان اتحادیه اروپا به بریتانیا متوقف خواهد شد.

خانم می در گفتگو با شکبه بی‌ بی سی اعلام کرد:‌ «چنانکه پیش از این نیز گفته‌ام جابجایی آزادانه اروپایی‌ها به بریتانیا متوقف خواهد شد.»

وی افزود: «گرچه تصدیق می‌کنیم که شهروندان ما هنوز مایل‌اند آزادنه به اروپا سفرکنند و شهروندان اتحادیه اروپا نیز می‌خواهند مانند گذشته بتوانند به بریتانیا بیایند. هر دو طرف مایل‌اند مثل گذشته از فرصت‌ کار و زندگی در کشورهای هم برخوردار باشند. این موضوع برای مردم سایر کشورها نیز مصداق دارد.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین تأکید کرد که در جلسه روز جمعه هیأت وزیران بر سر عمده مسائل در زمینه برکسیت توافق شده است و اگر احدی از وزرا بخواهد بیش از این با کلیات طرح نهایی مخالفت کند از کار برکنار خواهد شد.

خانم می همچنین درباره تفاوت پذیرش مهاجران از اتحادیه اروپا و دیگر کشورها افزود: «با نگاهی که به قوانین مهاجرتی داریم، باید افرادی را که از اتحادیه اروپا می‌آیند در چهارچوب قوانین مهاجرتی گسترده‌تری که درباره مهاجرت از بیرون اتحادیه اروپا (به بریتانیا) داریم بنگریم.»

سخنان خانم می حکایت از آن دارد که طرح وی برای برکسیت قرار نیست به شهروندان اروپایی که برای کار و زندگی به بریتانیا می‌آیند امتیاز ویژه‌ای اعطا کند.

مایکل گوو از وزیران کابینه فعلی که موافق برکسیت است نیزتلاش کرد اعضای حزب خود یعنی حزب راستگرای توری را مجاب کند که از طرح نخست‌وزیر پشتیبانی کنند.

وزرای کابینه بریتانیا،‌ برای تصمیم‌گیری درباره طرح تازه برکسیت روز جمعه در اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر این کشور گرد آمدند.عکس از رویترز

وی در گفتگو با بی‌بی‌سی افزود: «درست است که موافقان برکسیت با برنامه کنونی به شکل کامل به خواسته‌هایشان نمی‌رسند اما نباید یک گزینه خوب را فدای یک گزینه ایده‌آل کرد. خوبی این مصالحه این است که دست‌کم (موافقان و مخالفان) کابینه را یکدست می‌کند.»

ساجد جاوید وزیر کشور و لیام فاکس وزیر خزانه‌داری بریتانیا نیز برنامه خانم می برای اجرای برکسیت را «سخاوتمندانه» توصیف کرده و از آن پشتیبانی کرده‌اند.

این دو تن در گفتگویی با نشریه سان اعلام کردند‌: «خواست برکسیت هرگز این نبوده که به اروپا پشت کنیم و کرکره‌ها پایین بیاوریم و خودمان بمانیم و خودمان.»

از سوی دیگر وزیر امورخارجه ایرلند روز یکشنبه اعلام کرد برنامه تازه دولت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا سامان‌یافته‌تر از پیش است. وی گفت: «اولین بار است که می‌بینیم بریتانیا صریحا درباره یک «برکسیت ملایم‌تر» صحبت می‌کند که خیلی‌ها دارند درباره‌اش نظر می‌دهند و باید هم پذیرفته بشود.»

لیام فاکس و ساجد جاوید از طرح تازه خانم می برای برکسیت رسما پشتیبانی کرده‌اند.

وزیر امور خارجه ایرلند افزود: «احتمالا این برنامه از سوی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به شکل کامل پذیرفته نخواهد شد اما امیدوارم پایه‌ای باشد برای مذاکرات جدی در این زمینه.»

موافقان طرح تازه دولت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا می‌گویند این طرح ضمن آنکه حق حاکمیت ملی را برای بریتانیا محفوظ نگه می‌دارد، در زمینه‌های مختلف اجازه تعامل سازنده با اتحادیه اروپا را نیز به این کشور می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح بریتانیا برای روابط با اتحادیه اروپا در دوران پسا برکسیت منتشر شد

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت