تنش احتمالی دیپلماتیک میان یونان و روسیه بر سر توافق تغییر نام مقدونیه

تنش احتمالی دیپلماتیک میان یونان و روسیه بر سر توافق تغییر نام مقدونیه
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های یونان دلیل تصمیم آتن برای اخراج دو دیپلمات‌ روسیه و ممانعت از ورود دو دیپلمات دیگر به کشور را ظن آتن به کارشکنی آنان در توافق تغییر نام مقدونیه اعلام کردند. مسکو نیز می‌گوید که متقابلا دیپلمات‌های یونان را اخراج خواهد کرد.

آگهی

مسکو از تصمیم خود برای اخراج دو دیپلمات یونانی از روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی روسیه به نقل از یک سیاستمدار ارشد این کشور، مسکو در واکنش به تصمیم آتن به اخراج دو دیپلمات روس، متقابلا دو دیپلمات یونانی را اخراج خواهد کرد.

رسانه‌های یونان پیش از این، دلیل تصمیم آتن برای اخراج دو دیپلمات‌ روسیه و ممانعت از ورود دو دیپلمات دیگر به کشور را ظن آتن به کارشکنی آنان در توافق تغییر نام مقدونیه اعلام کرده بودند.

دولت یونان نسبت به این گزارش‌ها واکنش مستقیمی نشان نداده و رسانه‌ها نیز گزارشی مبنی بر عملی شدن تصمیم دولت برای اخراج دیپلمات‌های روسیه منتشر نکرده‌اند. با این وجود سخنگوی دولت یونان از انجام اقدامات لازم خبردر مقابل هرگونه رفتار خلاف قوانین بین‌المللی خبر داد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
نخست وزیران یونان و مقدونیه پس از امضای توافق تغییر نام مقدونیهرویترز

به گزارش رسانه‌های یونان، این دیپلمات‌ها در روند به نتیجه رسیدن توافق میان یونان و مقدونیه برای تغییر نام مقدونیه کار شکنی کرده‌ و برای آسیب رساندن به آن تلاش کرده‌اند.

این توافق که می‌تواند به کشمکش چندین ساله میان آتن و مقدونیه پایان دهد، هفدهم ژوئن توسط نخست وزیران دو کشور امضا شد اما همچنان برای تایید نهایی باید در مقدونیه به همه پرسی گذاشته شود.

نام کشور مقدونیه در حال حاضر «جمهوری مقدونیه یوگوسلاوی سابق» است. آتن به دلیل هم‌نامی استان شمال کشور خود با این کشور همسایه و نگرانی از ادعای ارضی، از زمان استقلال مقدونیه از یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱ آن‌را به رسمیت نشناخت.

با وجود اینکه مقدونیه در سال ۱۹۹۳ به عضویت سازمان ملل متحد درآمده و توسط ۱۴۰ کشور از جمله روسیه و آمریکا به رسمیت شناخته شد، یونان همچنان با استفاده از قانون «پذیرش عضو جدید به اتفاق آرا» مانع از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

مقدونیه کشوری است کوچک که نقش استراتژیکی مهمی در منطقه بالکان ایفا می‌کند. روسیه و غرب سال‌هاست که برای اعمال نفوذ بر آن با یکدیگر رقابت می‌کنند. حال توافق تغییر نام مقدونیه به «جمهوری مقدونیه شمالی» راه را برای عضویت این کشور در ناتو هموار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

رویترز: روسیه برای دریافت پول نفت‌های فروخته شده‌اش دچار مشکل شده است

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند