نخست وزیر ارمنستان از ناتو خواست پیامی محکم برای حل بحران قره باغ بدهد

نخست وزیر ارمنستان از ناتو خواست پیامی محکم برای حل بحران قره باغ بدهد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یورونیوز با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفتگو کرد.

آگهی

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در گفتگو با یورونیوز از اعضای ناتو درخواست کرد با ارسال یک هشدار جدی به آذربایجان از این کشور بخواهند به بحران منطقه قره باغ پایان ببخشد.  

 نیکول پاشینیان، به یورونیوز گفت: « ارمنستان شریک مهم ناتو است. در حال حاضر در دو ماموریت مهم ناتو شرکت می کنیم. هم در کوزوو و هم در افغانستان. ما از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی می خواهیم که بیشتر به امنیت ارمنستان توجه کند.» 

وی در عین حال تاکید کرد که ارمنستان متحد نزدیک به روسیه باقی خواهد ماند. او اظهار امیدواری کرد که همکاری با روسیه همچون همکاری با شرکای غربی همچنان پابرجا بماند. به گفته پاشینیان ناتو می تواند بخشی از مشکلات ارمنستان با آذربایجان را حل کند. البته به گفته پاشینیان تنها روزی صلح بدست خواهم آمد که آذربایجان رفتار خود را تغییر دهد و این کشور بصورت دموکراتیک اداره شود. وی همچنین تاکید کرد که ناتو باید در اولین فرصت پیامی محکم به رهبران آذربایجان بدهد تا آنها دست از مداخله در منطقه قره باغ بردارند. 

بیش از بیست سال است قره باغ علیا موضوع اصلی اختلافات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بوده است. منطقه قره باغ علیا در زمان اتحاد جماهیر شوری سابق ضمیمه خاک جمهوری سوسیالیستی شوروی آذربایجان بود، در حالی که بیشتر ساکنان منطقه قره باغ کوهستانی واقع در قفقاز جنوبی را ارامنه تشکیل می دهند. این منطقه در سال ۱۹۹۱ میلادی اعلام استقلال کرد.

پس از آن، و در سالهای آغازین دهه ۱۹۹۰ میان نظامیان جمهوری آذربایجان، و شبه نظامیان ارمنی این منطقه که مورد حمایت ارمنستان بودند جنگ درگرفت: نبردی خونبار منجر به مرگ ۲۵ هزار نفر شد و یک میلیون تن را آواره کرد.

در سال ۱۹۹۴ بدنبال پیروزی نیروهای نظامی ارامنه در کل قره باغ علیا بین طرفین آتش بس برقرار شد. از آن زمان، هر از گاهی، تنش بین طرفین بالا می گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری انتخابات پارلمانی ارمنستان؛ امیدهای پاشینیان برای حفظ قدرت

ارزیابی‌های اطلاعاتی آلمان؛ «روسیه برای حمله به بخشی از قلمرو ناتو در سال ۲۰۲۶ آماده می‌شود»

دبیرکل ناتو: مهمات اوکراین رو به اتمام است و اعضای این ائتلاف به اندازه کافی کمک نمی‌کنند