از مواضع ترامپ در نشست مطبوعاتی با ترزا می تا دیدار با ملکه بریتانیا

از مواضع ترامپ در نشست مطبوعاتی با ترزا می تا دیدار با ملکه بریتانیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنچه در نشست مطبوعاتی ترامپ و ترزا می مطرح شد

آگهی

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بعد از دیدار و گفتگوی رسمی با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در اقامت‌گاه تابستانی چکرز بعد از ظهر جمعه ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیرماه) به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

تنها چند ساعت قبل از این نشست مطبوعاتی، روزنامه بریتانیایی سان (Sun) مصاحبه‌ای از ترامپ منتشر کرده بود که در آن رییس جمهور آمریکا با انتقاد شدید از ترزا می و طرح وی برای برکسیت گفته بود در صورت اجرا شدن این طرح، احتمالا نهایی شدن یک توافق تجاری جدید میان آمریکا و بریتانیا غیرممکن خواهد شد. در این مصاحبه ترامپ گفته بود که وزیرخارجه سابق بریتانیا، بوریس جانسون، نخست وزیر خوبی خواهد بود.

با این‌حال ترامپ در طی نشست مطبوعاتی با جعلی خواندن مصاحبه روزنامه سان (Sun) لحن انتقادی خود را نسبت به ترزا می تغییر داد و رابطه بین ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را «بسیار بسیار قوی» خواند و از «تلاش سخت» و همراهی ترزا می در طول نشست سران ناتو قدردانی کرد.

نصیحت ترامپ به ترزا می و تجارت با آمریکا

رییس جمهور آمریکا که در مصاحبه با روزنامه (Sun) گفته بود ترزا می «نصیحت» او را در رابطه با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رد کرده است، در جلسه مطبوعاتی گفته خود به نخست وزیر بریتانیا را «پیشنهاد» خواند.

دونالد ترامپ گفت: «من به او پیشنهاداتی ارائه کردم و نه نصیحت. از نظر ترزا می پیشنهادات من بی‌رحمانه است اما اگر آن‌ها (اتحادیه اروپا) به توافق درستی دست نیابند، شاید ترزا می پیشنهاد من را اجرا کند.»

رییس جمهور آمریکا تاکید کرد که اتحادیه اروپا در روابط تجاری با این کشور به طور سازمان‌یافته از آمریکا «سوء استفاده» کرده‌اند و گفت: «واقعا شرم‌آور است. مذاکره با آن‌ها آسان نخواهد بود.»

رویترز

دونالد ترامپ درباره رابطه تجاری بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تصریح کرد که خواهان لغو تمام محدودیت‌های تجاری است. رییس جمهور آمریکا با اشاره به برخی گزارش‌ها گفت که تصور این می رفت که تجارت با بریتانیا ممکن نباشد اما امروز پس از دیدار با ترزا می و کارشناسان تجاری به این نتیجه رسیده است که «تجارت بریتانیا با آمریکا کاملا امکان پذیر است.»

اختلاف نظر ترامپ و می بر سر مهاجرت

رییس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره مهاجرت گفت:«به نظرم مهاجرت باعث تغییر فرهنگ شده است و این برای اروپا بسیار منفی است.»

دونالد ترامپ با انتقاد از کشورهای اروپایی از آن‌ها خواست «مراقب» باشند. او گفت: «شما در حال تغییر فرهنگ هستید. شما امنیت را تغییر می‌دهید. نگاه کنید به اتفاقاتی که قبلا در هیچ یک از کشورهای اروپایی نمی‌افتاد. این وضعیت بسیار ناراحت‌کننده ای است.»

نخست وزیر بریتانیا در این باره می‌گوید که به پیشینه تاریخی قبول مهاجران در بریتانیا مفتخر است و مهاجران به پیشرفت بریتانیا کمک کرده‌اند.

رویترز
تجمعات اعتراضی در لندن در مخالفت با سفر ترامپ به بریتانیارویترز

ایران و کره شمالی

رییس جمهور آمریکا گفت که با ترزا می درباره موضوعاتی مختلفی از جمله منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای گفتگو کرده‌است. ترامپ از نخست‌وزیر بریتانیا برای «همراهی و حمایت او در مسئله کره شمالی بدون نیروی هسته‌ای» تشکرد کرد و در ادامه گفت:«ما هر دو توافق کردیم که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

رییس جمهور آمریکا تاکید کرد در رابطه با کره شمالی از زمان مذاکرات با رهبر این کشور به «پیشرفت‌های قابل توجهی» دست یافته‌است از جمله:« از آن زمان تاکنون دیگر آزمایش هسته‌ای یا موشکی نداشته‌اند. بعضی از ایستگاه‌های آزمایش نابوده شده‌اند و ما گروگان‌های آمریکایی را نیز از کره شمالی پس گرفته‌ایم.»

ترزا می هم تاکید کرد که با رییس جمهور آمریکا درباره اقدامات بیشتری که می‌توان در قبال ایران در پیش گرفت صحبت کرده‌است.

روسیه و کریمه

رییس جمهور آمریکا که هفته آینده با ولادیمیر پوتین دیدار خواهد کرد گفت: « منع گسترش سلاح هسته‌ای یکی از موضوعات اصلی گفت و گو با رییس جمهور روسیه خواهد بود.»

ترامپ معتقد است که چون عمویش استاد دانشگاه درباره موضوعات نیروی هسته‌ای بوده است به این موضوع اشراف دارد.

رییس جمهور آمریکا تصریح کرد که برقراری رابطه با روسیه سخت است چرا که «مردم مرا به طرفداری از روسیه متهم می‌کنند.»

ترامپ گفت که به روسیه «علاقه‌ای ندارد» و «عاشق» آمریکاست.

رویترز
تجمعات اعتراضی در لندن در مخالفت با سفر ترامپ به بریتانیارویترز

نخست وزیر بریتانیا در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای برای رییس جمهور آمریکا در رابطه با ملاقاتش با ولادیمیرپوتین دارد گفت:«ما در این‌باره با رییس جمهور صحبت کردیم. او باید از موقعیت قدرت وارد مذاکره با پوتین شود.»

آگهی

ترزا می تاکید کرد که ترامپ باید از «موضع وحدت ناتو» با پوتین مذاکره کند.

رییس جمهور آمریکا درباره جدا شدن کریمه از اوکراین توسط روسیه، باراک اوباما را مقصر شناخت و گفت:« فکر نمی‌کنم اگر من در آن زمان رییس جمهور بودم، پوتین به چنین عملی دست می‌زد.»

ترامپ معتقد است که میراث بدی از رییس جمهوری سابق آمریکا به او رسیده است و او درصدد است تک تک مشکلات را حل کند.

رویترز
دیدار ترامپ و همسرش با ملکه بریتانیارویترز

رییس جمهور آمریکا پس از پایان نشست مطبوعاتی به همراه همسرش، ملانیا ترامپ به دیدار ملکه الیزابت دوم رفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای اشتباه ترامپ درباره ملکه الیزابت دوم

حمله بی‌سابقه ترامپ: آلمان تحت کنترل روسیه قرار دارد

گزارش تازه موسسه مطالعات استراتژیک در مورد «دهه خوفناکِ» قرن۲۱: عصر بی‌ثباتی فزاینده در جهان آغاز شد