توافق برای پایان محاصره سه ساله؛ خروج ۶ هزار سوری از ادلب آغاز شد

توافق برای پایان محاصره سه ساله؛ خروج ۶ هزار سوری از ادلب آغاز شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شبه نظامیان مخالف دولت سوریه با دولت این کشور توافق کردند تا در مقابل آزادی صدها عضو زندانی مخالفان حکومت به محاصره سه ساله هزاران نفر دو شهرک شیعه‌نشین در شمال غربی این کشور پایان دهند.

آگهی

شبه نظامیان مخالف دولت سوریه با دولت این کشور توافق کردند تا در مقابل آزادی صدها عضو زندانی مخالفان حکومت به محاصره سه ساله هزاران نفر دو شهرک شیعه‌نشین در شمال غربی این کشور پایان دهند.

در حالی که خبرگزاری رویترز خبر داده که این توافق میان سپاه پاسداران ایران و نمایندگان گروه «هیات تحریر شام» که گروهی تحت رهبری جبهه النصره(شاخه پیشین القاعده در سوریه) به شمار می‌رود، حاصل شده ولی دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده که این توافق میان روسیه و ترکیه انجام شده است.

طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، روسیه تضمین داده است که مانع از حمله ارتش سوریه به منطقه ای که دو شهرک کفریا و الفوعه در آن واقع شده‌اند، خواهد شد. پیشتر ترکیه مخالفت خود را با حمله ارتش سوریه به این منطقه اعلام کرده بود. منطقه‌ای که طی سال‌های گذشته تحت کنترل گروه شبه نظامی هیات تحریر شام قرار داشته است.

برپایه این توافق، ارتش ترکیه همچنین کنترل قسمتی را که استان ادلب را به اتوبان بین‌المللی حلب - دمشق متصل می‌کند، در اختیار خواهد گرفت.

در مقابل مقام های گروه هیات تحریر شام نیز اعلام کرده‌اند که به دلیل از میان رفتن بیم حمله ارتش سوریه به منطقه ادلب با آزادی افراد تحت محاصره موافقت کرده‌اند و به سرعت در حال عملیاتی کردن این توافق از طریق مذاکره با نیروهای ترکیه هستند.

بیشتر بخوانید:اهتزاز پرچم سوریه بر فراز بخشی از شهر درعا

براساس این توافق مقرر شده تا در ازای آزادی یک هزار و پانصد نیروی زندانی مخالفان از سوی دولت سوریه، آنها نیز به محاصره ساکنان دو روستای شیعه نشین کفریا و الفوعه در حومه ادلب پایان دهند.

در همین حال، یک فرمانده نیروهای حامی بشار اسد اعلام کرده است که حدود یکصد اتوبوس در حال انجام کار جابجایی ۶ هزار ساکن این روستاها از جمله ۳۰۰ شیعه علوی هستند.

ساکنان دو روستای کفریا و الفوعه از ماه اوت سال ۲۰۱۵ میلادی از سوی شبه نظامیان مخالف دولت سوریه تحت محاصره قرار گرفته اند و با وجود حصول توافق‌های پیشین کار خروج آنها از منطقه ادلب تاکنون ناتمام مانده است.

دو طرف در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی برای خروج ساکنان محاصره شده این دو شهرک به توافق رسیدند ولی ناامنی موجود در منطقه مانع از خروج تمامی ساکنان دو شهرک شد و در جریان اعزام کاروان‌های اولیه عده‌ای بر اثر انفجار کشته شدند و همین امر موجب شد تا بیش از ۶ هزار سکنه این دو شهرک همچنان در محاصره نیروهای شبه نظامی مخالف دولت باقی بمانند.

طی این مدت ده ها تن از شیعیان این منطقه از سوی نیروهای گروه هیات تحریر شام به اسارت گرفته شده‌اند که در پی توافق حاصل شده، قرار است این افراد نیز آزاد شوند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۳۹ کشته در انفجار انبار مهمات در سوریه

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد